شِفا

http://lab.noghtenazar2.info/node/1695
چاپ
برای دوستان خود بفرستيد

شِفا (۱)

نوشتۀ مایکل کِرتوتی ‌(Michael Curtotti) (۲)

۱۳ ژوئیه ۲۰۱۷
ترجمۀ مهرداد جعفری

شِفا و شِفا بخشیدن رابطۀ بسیار عمیقی با رسالتِ مَظاهرِ ظهور [پیامبران] دارد. به عنوان مثال می توان بسیاری از شواهد، داستان ها و قصّه های اخلاقی در مورد شِفا و شِفا بخشیدن در کتاب مقدّس انجیل پیدا نمود. گوئی این که شِفا بخشیدن اَعَمّ از جسمانی و روحانی در این سخن ذکر شده ولی شِفا حقیقتاً ماورایِ این نکات می باشد. از این بابت باید گفت که هر نفسِ انسانی می تواند از هر جهت از صحّت کامل و سالم برخوردار باشد که جامعه ای که وی در آن زندگی می کند از شرایط سالم و کامل هم برخوردار باشد.

صحّت و شِفای حقیقی از اجزاء جدا نشدنی رسالت حضرت بهاءُالله می باشد زیرا تشبیه «پزشکِ دانا» بکار گرفته اند تا این که به آنچه را که برای صحّت و سلامتی نوع بشر لازم می دانند تحقّق بخشند و به همین دلیل است که می فرمایند:

«دیده می شود گیتی را دردهای بیکران فرا گرفته و او را بر بستر ناکامی انداخته. مردمانی که از بادۀ خودبینی سَرمَست شده اند، پزشک دانا را از او باز داشته اند. اینست که خود و همۀ مردمان گرفتار نموده اند. نه درد می دانند نه درمان می شناسند. راست را کژ انگاشته اند و دوست را دشمن شمرده اند.» (3)

«وَ الّذیٖ جَعَلَهُ اللهُ الدِّریاقَ الأعظَمَ وَ السَّبَبَ الأتَمَّ لِصِحَّتِهٖ هُوَ اتِّحادُ مَنْ عَلَی الأرضِ عَلیٰ اَمرٍ واحِدٍ وَ شَریعَةٍ واحِدَةٍ هٰذا لا یُمکِنُ اَبَداً اِلّا بِطبیبٍ حاذِقٍ کامِلٍ مُؤیَّدٍ لَعَمْریٖ هٰذا لَهُوَ الحَقُّ وَ ما بَعدَهُ اِلَّا الضَّلالُ المُبینُ» ‌(4) [مضمون به فارسی: و چیزی را که خداوند داروی اعظم و سبب اَکمل برای صحّتِ آن قرار داد آن اتّحادِ جهانیان بر اَمر و شریعتی واحد است. این امر اَبَداً ممکن نیست مگر به پزشکی ماهرِ کاملِ مُلهَم و مؤیَّد. قسم به جان و دینم این همانا حقّ است و بعد از آن نیست مگر گمراهی آشکار.]

«رگِ جهان در دستِ پزشکِ داناست، درد را می بیند و بدانائی درمان می کند. هر روز را رازی است و هر سر را آوازی. دردِ امروز را درمانی و فردا را درمان دیگر. امروز را نگران باشید و سخن از امروز رانید.» (5)

در هر کدام از نصوص ذکر شده در بالا می توان شاهد بود که معانی هر کدام بنحوی مختصر و جزئی با یکدیگر متفاوت است. در نصِّ اوّل نقطۀ تمرکز علّتِ عدمِ تشخیصِ صحیحِ کسالت است و در نصِّ دوّم آنچه را که لازم می باشد تجویز می فرمایند در حالی که در نصِّ سوّم توضیح می فرمایند که «پزشک دانا» درمان را به مناسبت دوران های متفاوت تجویز می نماید.

قابل توجّه این که در مورد صحّتِ جسمانی هم حضرت بهاءُالله پیروان خویش را تشویق می فرمایند که در صورت لزوم به طبیب حاذِق مراجعه نمایند.

«اِذا مَرِضْتُمُ ارْجِعُوا اِلَی الحُذّاقِ مِنَ الاَطِبّاءِ. اِنّا ما رَفَعْنَا الاَسبابَ بَلْ اَثبَتناها مِنْ هٰذَا القَلَمِ الّذیٖ جَعَلَهُ اللهُ مَطلَعَ اَمرِهِ المُشرِقِ المُنیرِ.» (6) [مضمون به فارسی: زمانی که مریض شدید به طبیبان ماهر مراجعه کنید. بدرستی که ما اسباب را برنداشتیم بلکه آن را تثبیت کردیم از این قلمی که خداوند آن را مَطلَعِ اَمرِ مُشرِقِ مُنیرش قرار داد.]

این نصِّ مبارک همچنین اشاره ای است به این که مادّیّات هم قسمتی از حیات انسانی می باشد. امری که در مقاله ای در قبل هم بدان اشاره شده. http://www.noghtenazar.org/node/1618

صحّتِ «جسمانی» امری متضادّ با صحّتِ روحانی نیست زیرا عوالم مادّی و روحانی شدیداً بر یکدیگر مؤثرند. بنابر همین اصل است که حضرت بهاءُالله مناجات شفا را که در زیر آمده نازل فرمودند.

«يا إِلهی اِسْمُکَ شِفائی وَ ذِکْرُکَ دَوائی وَ قُرْبُکَ رَجَائی وَ حُبُّکَ مُونِسی وَ رَحْمَتُکَ طَبِيبی وَ مُعِينی فِی الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ وَ إِنَّکَ أَنْتَ المُعْطِ العَلِيمُ الحَکِيمُ.» [مضمون به فارسی: ای خدای من اسمت شِفای من است و یادت دوای من و نزدیکی ات آرزوی من و حُبّت همدم من و رحمتت طبیب و یاور من در دنیا و آخرت. و بدرستی که تو بخشنده و بسیار دانا و حکیمی.] (7)

https://www.youtube.com/watch?v=1xkOYdlwkDc&feature=youtu.be

لوح شفا منبعی از غذای روحانی برای حیات انسان است.

پاورقی ها:
توجّه: برای «محفوظ بودن حقّ چاپ» به اصل مقاله به انگلیسی مراجعه فرمائید.
(۱). این مقالۀ شمارۀ ۹۸ نویسنده می باشد.
(۲).مایکل کِرتوتی به مناسبت جشن دویستمین سالگرد تولّد مبارک حضرت بهاءالله که در ۲۱\۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ برگزار می گردد تعهّد شخصی نموده که تا آن روز ۲۰۰ مقاله در مَواضیع مختلفۀ دیانت بهائی بنویسد. برای اصل این مقاله ها به: http://beyondforeignness.org/ مراجعه فرمائید.
(۳). دریای دانش، صص: 3- 4.
(۴). مُنتخباتی از آثار حضرت بهاءُالله، شمارۀ ۱۲۰.
(۵). دریای دانش، صفحۀ ۳.
(۶). کتاب اَقدَس، بند ۱۱۳.
(۷). آثارِ قلمِ اَعلیٰ، مجموعه مناجات، انتشارات سنچری پرس بدون تاریخ.

نظر خود را بنويسيد