×
صفحه نخستدرباره سایتشرایط استفادهحریم خصوصیتماس با ما
اصول اعتقاداتاخلاقیاتتاریخاجتماعیاحکامادیان دیگراقتصادبشاراتحقوق بشرسیاستپاسخ به اتهاماتشعر و ادبفهرست تمام مقالات
پیامهای مرکز جهانی بهائی اخبار جامعۀ بهائی گشت و گذار در اخبار بخش سردبیر

برای شروع یا قطع اشتراکتان در خبرنامه سایت، آدرس ایمیل خود را در ذیل وارد کنید.

ثبت نام
قطع اشتراک
twittertelegraminstagram
×
ببخشید کجا می‌توانم تمام پیامه ... بسیار پرمحتوی و پرمعنا بود یاد ... مهم نیست بهائیت دین است یا هرچ ... واقعا تاسف آوره.این اتفاق در ا ...
در پاسخ به فصلنامه مطالعات تاریخی شماره های 17 و 20 در پاسخ به ویژه نامه 29 ایّام جام جم ندای حق
یوزارسیف هم خاتم النبیّین بود!وقت آن است كه بدانيم دين بهايي چيستدرد دلی با خانم وزیر بهداشتآیا بهاییان در انتخابات شرکت می کنند؟تخریب گورستان‌ و عدم صدور جواز دفن بهاییان در شماری از شهرهای ایران
img

سایت نقطه نظر تلاشی برای رفع ابهامات و تعصبات عامه مردم راجع به دیانت بهائی است.

طِرازات- خاموش کردنِ آتش دشمنی و کینه
1398/02/04

طِرازات- خاموش کردنِ آتش دشمنی و کینه (۱)

نوشتۀ مایکل کِرتوتی ‌(Michael Curtotti) (۲)

۲۳ سپتامبر ۲۰۱۷

ترجمۀ مهرداد جعفری

لوح مبارکِ «طِرازات» هم یکی دیگر از آثار مُهَیْمِنِ حضرت بهاءُالله می باشد که خطاب به یکی از پیروان خویش نازل فرمودند. از نظر مطلب و متن شبیه دو اثر مذکورِ قبلی یعنی «اِشراقات» //noghtenazar.org/node/1776 و «تَجلّیات»
//noghtenazar.org/node/1774 می باشد که شامل تعدادی از تعالیمِ اصلیِ حضرت بهاءُالله است که نظر همگان را بدان معطوف می فرمایند. کلمۀ «طِراز» به معنی چیزی است که به زیبائی می افزاید و این نکته ای است که در یکی از مقالات قبلی در این مورد که حضرت بهاءُالله بشر را بجای طِرازِ ظاهری به «طِرازِ» کردار و رفتارِ نیک تشویق و ترغیب می فرمایند، ذکر گردیده. //noghtenazar.org/node/1554 همچنین در مقاله ای دیگر روزنامه را به عنوان آیینۀ جهان //noghtenazar.org/node/1640 ذکر می فرمایند و بر اهمّیّتِ دقّت در گزارش اخبار تأکید می فرمایند. این نکتۀ مهّمی است که در «طِرازات» نیز مشاهده می شود.

همچنین در «طِرازات» خواننده شاهد بیان صریحِ مجدّدِ اَهدافِ اصلیِ حضرت بهاءُالله می باشد و نیز گویای صدمات و مشقّاتی است که برای تحقّقِ آن اهداف تحمّل فرمودند.

«این مظلوم [حضرت بهاءُالله] مُنقطعاً عَنِ العالَم [گسسته از عالمیان] در اِطفاءِ نارِ ضَغینه و بَغضاء [خاموش کردنِ آتش دشمنی و کینه] که در قلوبِ اَحزاب مشتعل است سعی و جهدِ بلیغ مبذول داشته باید هر صاحبِ عدل و انصافی حَقّ جَلَّ جَلالُه را شکر نماید و بر خدمت این اَمرِ اَعظم [دیانت بهائی] قیام کند که شاید بجایِ نارْ نورْ ظاهر شود و مَقامِ بَغضا مَحَبَّتْ. لَعَمْرُالله [قَسَم به خدا] اینست مقصودِ این مظلوم و در اِظهارِ این اَمرِ اَعظم و اِثباتِ آن حَملِ بلایا و بَأساء و ضَرّآء [سختی و مشقّت و بلا] نموده ایم تو خود گواهی بر آنچه ذکر شد اگر به انصاف تکّلم کنی. اِنَّ اللهَ یَقولُ الحَقَّ وَ یَهْدِی السَّبیلَ وَ هُوَ المُقتَدِرُ العَزیزُ الجَمیلُ.» ۳ [مضمون به فارسی: بدرستی که خداوند حقّ را می گوید و راه را نشان می دهد و او مقتدر و عزیز و جَمیل است.]

بسیار بجا خواهد بود که استنباطی کامل و صحیح از هدف اصلی و یگانۀ حضرت بهاءُالله که در «طِرازات» نازل گردیده به دست آورد. به عنوان مثال در این مورد می فرمایند:

«طِرازِ اَوّل و تَجَلّیِ اَوّل که از اُفقِ سَمآءِ اُمُّ الکِتابْ اِشراق نموده در معرفتِ انسان است به نَفْسِ خود و به آنچه سببِ عُلُوّ [بزرگی و عظمت] و دُنُوّ [پستی و ذلّت] و عِزّت و ثروت و فقر است...» ۴

«اَحَبُّ الأشیآءِ عِندیَ الاِنصافُ لا تَرْغَبْ عَنهُ اِنْ تَکُنْ اِلَیَّ راغِباً... وَ اَنتَ تَوَّفَقُ بِذلِکَ اَنْ تُشاهِدَ الأشیاءَ بِعَیْنِکَ لا بِعَیْنِ العِبادِ وَ تَعرِفَها بِمَعرِفَتِکَ لا بِمَعرِفَةِ اَحَدٍ فِی البِلادِ...» ۶ [مضمون به فارسی: دوست داشتنی چیزها نزد من انصاف است از آن روی برمگردان اگر خواهان من هستی... و تو به آن موفّق می شوی که چیزها را به چشم خودت ببینی نه به چشم بندگان و آنها را به شناسایی خودت بشناسی نه به شناسایی احدی در شهرها.]

«طِراز چهارم فِی الاَمانَةِ اِنَّها بابُ الاِطمینانِ لِمَنْ فِی الاِمکانِ...» ۷ [مضمون به فارسی: طِراز چهارم در اَمانت، بدرستی که اَمانت درِ اطمینان برای اهلِ عالم است.]

«عِبادُ الله باید در اُمور اِغماض نکنند [چشم پوشی از حقیقت نکنند] به حَقّ و صِدق تَکلّم کنند. اَهلِ بَها [بهائیان] باید اَجرِ اَحَدی را اِنکار ننمایند...» ۸

«دانائی از نعمت های بزرگ اِلهی است، تحصیلِ آن بر کُلّ لازم است.» ۹

تا چه حَدّی و به چه نحوی چنین تعالیمی به اصلاح و اِتِّحادِ جامعۀ بشری کمک می کند؟ نهایتاً می توانیم ملاحظه کنیم که هدف حضرت بهاءُالله همان هدفی است که حضرتشان برای دین بطور کلّی شرح می دهند //noghtenazar.org/node/1663 که همان ایجادِ وحدت و اِتّفاق در میان تمامی نفوس جامعۀ بشری است.

پاورقی ها:
توجّه: برای «محفوظ بودن حقّ چاپ» به اصل مقاله به انگلیسی مراجعه فرمائید.
(۱). این مقالۀ شمارۀ ۱۶۵ نویسنده می باشد.
(۲).مایکل کِرتوتی به مناسبت جشن دویستمین سالگرد تولّد مبارک حضرت بهاءالله که در ۲۱\۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ برگزار می گردد تعهّد شخصی نموده که تا آن روز ۲۰۰ مقاله در مَواضیع مختلفۀ دیانت بهائی بنویسد. برای اصل این مقاله ها به: //beyondforeignness.org/ مراجعه فرمائید.
(۳). مجموعه الواح مبارکه نازله بعد از کتابِ اَقدَس، لوحِ طِرازات، صفحۀ ۲۴.
(۴). ایضاً، صفحۀ ۱۷.
(۵). ایضاً، صفحۀ ۱۸.
(۶). ایضاً، صفحۀ ۱۹، منقول از کلمات مبارکۀ عربی.
(۷). مجموعه الواح مبارکه نازله بعد از کتابِ اَقدَس، لوح طِرازات، صفحۀ ۱۹.
(۸). ایضاً، صفحۀ ۲۰.
(۹). ایضاً، صفحۀ ۲۱.

نظر خود را بنویسید