×
صفحه نخستدرباره سایتشرایط استفادهحریم خصوصیتماس با ما
اصول اعتقاداتاخلاقیاتتاریخاجتماعیاحکامادیان دیگراقتصادبشاراتحقوق بشرسیاستپاسخ به اتهاماتشعر و ادبفهرست تمام مقالات
پیامهای مرکز جهانی بهائی اخبار جامعۀ بهائی گشت و گذار در اخبار بخش سردبیر

برای شروع یا قطع اشتراکتان در خبرنامه سایت، آدرس ایمیل خود را در ذیل وارد کنید.

ثبت نام
قطع اشتراک
twittertelegraminstagram
×
ببخشید کجا می‌توانم تمام پیامه ... بسیار پرمحتوی و پرمعنا بود یاد ... مهم نیست بهائیت دین است یا هرچ ... واقعا تاسف آوره.این اتفاق در ا ...
در پاسخ به فصلنامه مطالعات تاریخی شماره های 17 و 20 در پاسخ به ویژه نامه 29 ایّام جام جم ندای حق
یوزارسیف هم خاتم النبیّین بود!وقت آن است كه بدانيم دين بهايي چيستدرد دلی با خانم وزیر بهداشتآیا بهاییان در انتخابات شرکت می کنند؟تخریب گورستان‌ و عدم صدور جواز دفن بهاییان در شماری از شهرهای ایران
img

سایت نقطه نظر تلاشی برای رفع ابهامات و تعصبات عامه مردم راجع به دیانت بهائی است.

عَوالِمِ بی پایانِ اِلهی
1398/02/07

عَوالِمِ بی پایانِ اِلهی (۱)

نوشتۀ مایکل کِرتوتی ‌(Michael Curtotti) (۲)

۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷
ترجمۀ مهرداد جعفری

«سورۀ وفا» یکی دیگر از آثار حضرت بَهاءُالله است که در اَواخرِ حیاتِ حضرتشان نازل گردیده. مانند دیگر آثار این دوره از حیاتشان این لوح مبارک هم خطاب به یکی از پیروانِ بهائی نازل گردیده که در جواب به سؤالات مشخّصی است که وی از حضورشان سؤال نموده. از میان سؤالات وی یکی در مورد «عَوالِمِ اِلهی» بوده که در جواب حضرت بَهاءُالله چنین فرمودند:

«وَ اَمّا ما سَئَلْتَ مِنَ العَوالِمِ فَاعْلَمْ بِاَنَّ لِلهِ عَوالِمُ لا نَهایَةَ بِما لا نَهایَةَ لَها وَ ما اَحاطَ بِها اَحَدٌ اِلّا نَفْسُهُ العَلیمُ الحَکیمُ تَفَکَّرْ فِی النَّومِ وَ اِنَّهُ آیَةُ الاَعظَمِ بَیْنَ النّاسِ لَوْ یَکُونُنَّ مِنَ المُتَفَکِّرینَ. مَثَلاً اِنَّکَ تَریٰ فیٖ نَومِکَ اَمْراً فیٖ لَیْلٍ وَ تَجِدُهُ بِعَیْنِهٖ بَعدَ سَنَةٍ اَوْ سَنَتَیْنِ اَوْ اَزْیَدَ مِنْ ذلِکَ اَوْ اَقَلَّ وَلَوْ یَکُونُ العالَمُ الّذیٖ اَنْتَ رَأیْتَ فیهِ ما رَأیْتَ هذَا العالَمَ الَّذیٖ تَکُونُ فیهِ فَیَلْزَمُ ما رَأیْتَ فیٖ نَومِکَ یَکُونُ مَوجُوداً فیٖ هذَا العالَمِ فیٖ حینِ الَّذیٖ تَراهُ فِی النَّومُ وَ تُکُونُ مِنَ الشّاهِدینَ. مَعَ اِنَّکَ تَریٰ اَمراً لَمْ یَکُنْ مَوجُوداً فِی العالَمِ وَ یَظْهَرُ مِنْ بَعدُ اِذاً حُقِّقَ بِاَنَّ عالَمَ الَّذیٖ اَنْتَ رَأیْتَ فیٖهِ ما رَأیْتَ یَکُونُ عالَمَاً آخَرَ الَّذیٖ لا لَهُ اَوَّلٌ وَ لا آخَرُ وَ اِنَّکَ اِنْ تُقُولُ هذَا العالَمُ فیٖ نَفْسِکَ وَ مَطوِیٌّ فیٖها بِاَمْرٍ مِنْ لَدُنْ عَزیزٍ قَدیرٍ لَحَقٌّ وَلَوْ تَقُولُ بِاَنَّ الرُّوحَ لَمّا تَجَرَّدَ عَنِ العَلائِقِ فِی النَّومِ سَیَّرَهُ اللهُ فیٖ عالَمِ الَّذیٖ یَکُونُ مَستُوراً فیٖ سِرِّ هذَا العالَمِ لَحَقٌّ وَ اِنَّ لِلهِ عالَمٌ بَعدَ عالَمٍ وَ خَلقٌ بَعدَ خَلقٍ وَ قَدَّرَ فیٖ کُلِّ عالَمٍ ما لایُحْصیٖهِ اَحَدٌ اِلّا نَفْسُهُ المُحْصِی العَلیمُ.» ۳ [مضمون به فارسی: و امّا آنچه از عوالِم پرسیدی پس بدان که برای خداوند عوالِمِ بی پایانی است که نهایتی ندارند و اَحَدی جز خود خداوند علیم و حکیم به آنها اِحاطه نکرده. در خواب تفکّر کن و بدرستی که خواب بزرگ ترین نشانه بین مردم است اگر حتماً از متفکّرین باشند. مثلاً تو در خوابت اَمری را در شبی می بینی و عینِ آن را بعد از یک سال یا دوسال یا بیش تر از آن یا کم تر از آن می یابی. اگر [در خواب] عالَمی که تو در آن دیدی آنچه را که مشاهده کردی، همین عالَمی باشد که تو در آن هستی، پس لازم می آید آنچه را که در خوابِ خود دیدی در حینی که آن را در خواب دیدی و از شاهِدین بودی، در این عالَم موجود باشد. با این که تو اَمری را می بینی که در عالم موجود نبوده و بعداً ظاهر می شود. بنابراین مُحَقَّق می شود که عالَمی که تو در آن دیدی آنچه را که مشاهده کردی، عالَمِ دیگری است که نَه اوّل دارد و نَه آخِر و بدرستی که اگر تو بگویی این عالَم به اَمری از جانبِ [پروردگارِ] عزیزِ قدیر در نَفْسِ خودِ توست و در آن پیچیده و پنهان است همانا صحیح و درست است. و اگر بگویی که روح زمانی که در خواب از علائقِ آزاد و وارسته می شود خداوند او را در عالَمی که در سرّ و نهانِ این عالَم پنهان است سیر می دهد همانا صحیح و درست است. و بدرستی که برای خداوند عالَم بعد از عالَم و خلق بعد از خلق وجود دارد و در هر عالمی مُقَدَّر فرموده آنچه را که اَحَدی آن را نمی شمارد جز خودِ خداوند که شمارندۀ علیم است.]

آنچه را که حضرت بَهاءُالله نازل فرمودند این است که آنچه را نوع بشر به «مادّه یا جسم» موسوم نموده تنها یکی از جنبه هایِ مُتعدّدِ حقیقت می باشد. دلیلی در دست نیست که قوانین حاکم بر این جهان در حقیقت در عَوالِمِ دیگر هم صادق بوده و به کار گرفته می شود. آنچه را که ما به عنوان «روحانی» می نامیم حقیقتی است که تحت قوانین حاکمه ای می باشد که گرچه ما استنباط دقیقی نداریم ولی غیر مستقیم می توان مطالبی را از آن درک نمود و به عنوان مثال به کار بردن «قوّۀ جاذبه» بسیار شبیه همین استنباط می باشد.

بیاناتِ فوق در مورد روابطِ عَوالِمِ لانهایه [بی پایان] و عَوالِمِ درون بسیار قابل تأمّل می باشد.

پاورقی ها:
توجّه: برای «محفوظ بودن حقّ چاپ» به اصل مقاله به انگلیسی مراجعه فرمائید.
(۱). این مقالۀ شمارۀ ۱۶۸ نویسنده می باشد.
(۲).مایکل کِرتوتی به مناسبت جشن دویستمین سالگرد تولّد مبارک حضرت بهاءالله که در ۲۱\۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ برگزار می گردد تعهّد شخصی نموده که تا آن روز ۲۰۰ مقاله در مَواضیع مختلفۀ دیانت بهائی بنویسد. برای اصل این مقاله ها به: //beyondforeignness.org/ مراجعه فرمائید.
(۳). مجموعه اَلواح مبارک حضرت بَهاءُالله بعد از کتابِ اَقدَس، سورۀ وفا، صص: ۱۱۶، ۱۱۷.

نظر خود را بنویسید