×
صفحه نخستدرباره سایتشرایط استفادهحریم خصوصیتماس با ما
اصول اعتقاداتاخلاقیاتتاریخاجتماعیاحکامادیان دیگراقتصادبشاراتحقوق بشرسیاستپاسخ به اتهاماتشعر و ادبفهرست تمام مقالات
پیامهای مرکز جهانی بهائی اخبار جامعۀ بهائی گشت و گذار در اخبار بخش سردبیر

برای شروع یا قطع اشتراکتان در خبرنامه سایت، آدرس ایمیل خود را در ذیل وارد کنید.

ثبت نام
قطع اشتراک
twittertelegraminstagram
×
ببخشید کجا می‌توانم تمام پیامه ... بسیار پرمحتوی و پرمعنا بود یاد ... مهم نیست بهائیت دین است یا هرچ ... واقعا تاسف آوره.این اتفاق در ا ...
در پاسخ به فصلنامه مطالعات تاریخی شماره های 17 و 20 در پاسخ به ویژه نامه 29 ایّام جام جم ندای حق
یوزارسیف هم خاتم النبیّین بود!وقت آن است كه بدانيم دين بهايي چيستدرد دلی با خانم وزیر بهداشتآیا بهاییان در انتخابات شرکت می کنند؟تخریب گورستان‌ و عدم صدور جواز دفن بهاییان در شماری از شهرهای ایران
img

سایت نقطه نظر تلاشی برای رفع ابهامات و تعصبات عامه مردم راجع به دیانت بهائی است.

بهاییان و حجاب
1386/02/23

سال گذشته در چنین روزهایی، بحث داغ حجاب بار دیگر گرچه كوتاه مدّت، اما فراگیر به موضوع روز ایران اسلامی تبدیل شد؛ بگیر و ببندهای هر چند محدود در گوشه و كنار اتفاق افتاد و مانند همیشه نشست های متعدد برگزار گردید اما معلوم بود كه دیگر اكثرأ متوجه شده اند ( یا لااقل وانمود می كردند که متوجه شده اند) كه مسأله حجاب را باید از جنبه های مختلف آن مورد بررسی قرار دهند و نگاه یك سویه و مبتنی بر قهر و غضب درمان درد نیست.
بالاخره این نشستها به تصویب كلیات طرح مد و لباس در مجلس شورای اسلامی انجامید. گر چه این طرح مدعی بود كه به هیچ وجه در صدد اجباری كردن حجاب نیست؛ اما جزئیات آن نشان می داد كه طراحان آن سعی دارند تا در عمل، با حمایت های اقتصادی دولتی، از الگوهای مشخصی از پارچه و البسه و همچنین وضع عوارض گمركی بر واردات تجاری پوشاك و پارچه های خارجی و در عین حال استفاده از نیروی انتظامی برای ممانعت از فروش لباس های خارجی دست دوم ، یك نوعِ خاص از پوشاك و لباس ( ظاهرأ با الهام از نماد های ایرانی) را رایج كنند. تقریبا مانند تمام طرحهای دیگر، کسی دقیقا متوجه نشد که عاقبت ان اقدامات به کجا کشید و چه کارهایی در این جهت انجام شد اما معلوم است که در اخذ نتیجه موفق نبوده است زیرا بعد از گذشت یکسال ،در روزهای اخیر مجددا همان جریان ،و بسیار شدید تر تکرار شد .مثل سال گذشته (و سالهای قبل از ان)،از هر مسوولی که علت عدم توفیق را پرسیدند پاسخ دادند که باید همه همکاری کنند و این چیزی نیست که فقط نیروی انتظامی یا اداره اماکن و یا قوه قضائیه و غیره بتوانند به تنهایی از پس ان بر آیند و یک پروژه بسیار بزرگ و عظیم فرهنگی است و همه کشور باید مشارکت کنند.دراین میان اظهار نظرهای مختلف و بعضا متناقض از جانب مسوولان بلند پایه نیز کم نبود. حجت الاسلام ابراهیم پور، یکی از مسوولان اجرایی طرح ملی حجاب، گفت که دشمنان داخلی و خارجی با استفاده از این راهکار،قصد نابودیارزش های اسلامی را دارند و اضافه کرد که در این طرح ملی از خواهران طلبه بعنوان مربیان حجاب استفاده می شود. ایشان همچنین برگذاری مراسم صبحگاه حجاب،جشن حجاب در مدارس،طراحی پیک نوروزی حجاب،مراسم چادر گذاری دختران مکلف،برپایی جلسات توجیهی والدین و راه پیمایی حجاب را ،از مهم ترین برنامه های طرح ملی حجاب عنوان کرد.احمد رضا رادان،رئیس پلیس تهران بزرگ،خبر از متوقف کردن خودروهای حامل افراد بد حجاب و سرکشی به اماکن عمومی مانند اموزشگاه ها و برخورد با مردانی که از لباسهای غیر متعارف استفاده می کنند داد و بی هویتی، بیماری و اختلال شخصیتی و اختلال و انحراف اخلاقی و هیجان مداری و مد گرایی را از عمده دلایل بد حجابی دانست و تعدادبد حجابان جامعه را 10% کل جمعیت دانست. او که مدعی بود طرح مبارزه با بدحجابی در سال جاری ،مبتنی بر بررسیهای علمی است که در دانشگاههای ناجا و تهران صورت گرفته، اضافه کرد که 70% بد حجابان از نوعی فقدان اعتماد به نفس رنج برده و نوعی سر در گمی را در خود احساس می کنند. رادان می افزاید که 93% از پرسش شوندگان نیز اظهار کردند که نیروی انتظامی می تواند به موضوع بد حجابی پایان دهد.امام جمعه مشهد نیز بد حجابها را گرگان روز و خفاشان شب نامید.کار به جایی رسید که اعلام شد گردشگران خارجی نیز باید بدانند که سفر به ایران یعنی رعایت حجاب .اما رئیس قوه قضائیه برخورد نیروی انتظامی را نامناسب و نا کارا دانست و برخی نمایندگان مجلس نیز این نظر را تایید کردند.در این میان گفته شد که نماینده سازمان گردشگری ایران در مصاحبه ای در ترکیه، منکر بر خورد با بد حجابی در ایران شده و اظهار داشته که اگر کسی در ایران روسری نپوشد هیچ ارگان دولتی به او تذکر نخواهد داد. در ایران، دیری است كه مسائل كوچك فرعی را مبنای حل مشكلات عظیمه قرار می دهند ، مثلأ بعید نیست که یكی از مسئولین بلند پایه بگوید تنظیم باد چرخ های اتوموبیل باعث صرفه جویی در مصرف سوخت ، طولانی تر شدن عمر مفید لاستیك ها و كاهش تصادفات رانندگی می شود و در پی آن با احتساب هزینه هائی كه برای واردات بنزین صرف می شود و اینكه با این پول ها چقدر كارخانه و مسكن و غیره می شود ساخت و مشكلات مردم را حل نمود و اینكه با كاهش تصادفات چقدر از هزینه های مالی و جانی كاسته می شود و در عین حال آلودگی هوا نیز كاهش می یابد و دیگر مردم هوای تمیز تنفس كرده، به انواع بیماری ها دچار نمی شوند؛ در محاسن این اقدام داد سخن دهد و ناگهان نتیجه گیری كند كه همه مشكلات و مصیبات ما از ناحیه كسانی است كه باد چرخ ها را تنظیم نمی كنند و این ها از ایادی شیطان بوده، دستشان با امریكا و اذناب او در یك كاسه است و حتی از آن ها پول می گیرند كه باد چرخ ها را تنظیم نكنند و پس از تقسیم بندی انواع باد ها ، انواع مجازات ها را برای این خائنین به ملك و ملّت پیشنهاد نموده، در ادامه به ارائه راهكارهای اقتصادی برای حل این معضل پرداخته، بگوید كه در هر چهار راه ( یا هر 100 قدم به انتخاب مسئولین یا رأی گیری عمومی)، یك ایستگاه تنظیم باد رایگان تعبیه و واردات دستگاههای مربوط به باد از معافیت بازرگانی برخوردار شود و در انتها برای اثبات صحت نظریه خود از معارف اسلامی بهره گرفته، آیه یا حدیثی را ذكر كند كه در ان كلمه ریح به معنی (باد) آمده باشد و بدین وسیله نشان دهد كه در اسلام نیز این مسأله از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده است و به این ترتیب تمام معضلات جامعه حل و فصل شود.
مسأله حجاب نیز، این گونه است. من نمی دانم كه واقعأ حجاب در صدر اسلام چه مفهومی داشته است و تا چه حد جزء مسائل اساسی و ضروری و واجبات دین بوده و آیا رسول گرامی و آزاد اندیش اسلام دستور داده بود كه عده ای روز و شب در كوچه و بازار بگردند و متخلفین را به سزای اعمالشان برسانند و كلأ چه مجوزی در اصل شریعت اسلام و قرآن (و نه در فتاوای مختلفه فقها) موجود است كه باعث می شود تا در سطحی چنین گسترده (مجلس) به تعیین پوشاك مردم(عمدتا زنان) در سطحی چنین محدود (تعیین پارچه و طرح) اقدام شود.تا انجا که تاریخ نشان می دهد در بین تمام جوامع مذهبی و حتی رومیان و یونانیان باستان،نوعی از پوشش برای موی و روی مطرح بوده است اما شکل امروزین ان ،حاصل فرایند پیچیده و تدریجی است که مرد سالاری نقش مهمی در ان ایفا کرده است. خانم دکتر درخشنده صادقی در پژوهش خود راجع به حجاب می نویسد:
به هر روی حجاب در بین اشراف رواج بیشتری داشت. زنان طبقات کارگر در کشورهای مسلمان که پایه اقتصاد کشاورزی داشتند، بدون چادر در کشتزارها و چراگاهها مشغول به کار بودند. در ایران تا به امروز در کشتزارهای برنج و چایکاریهای شمال،چراگاه های غرب و در کارخانه های ریسندگی و قالیبافی ها شاهد این پدیده هستیم. دختران و زنهای زحمتکش بدون پوشش در چادر سیاه، در این بخشها برای گسترش نیروی اقتصادی کشور به کار می پردازند.پوشش چادر سیاه رنگ برای زنان تا چندی پیش متداول نبوده و زنها از چادرهای زیبای رنگین استفاده می کردند.
اما من می دانم كه در دیانت بهایی چنین محدودیتی ابدأ و به هیچ شكل وجود ندارد. گر چه از همین حالا صدای فریاد های گوشخراش و روح آزار کسانی را می شنوم که می گویند : یعنی افراد می توانند برهنه به میدان شهر بیایند و کسی حق ندارد به انها چیزی بگوید ؟ و در پاسخ فریاد این عزیزان عرض كنم كه چرا فورأ به سمت دیگر طیف می روید ؟ آیا همة مردم دنیا منتظر بودند تا دیانت بهایی چنین حرفی را بزند و به یكباره همگی برهنه شده به میدان بیایند؟ و آیا بهاییان در عمل این گونه نشان داده اند ؟! خیر جانم، مراتب تأكید دیانت بهایی در امر عفت و عصمت نیازی به ذكر ندارد و در ضمن، داشتن پوشش ، یك امر تقریبأ كلی و عام در بین انسان هاست و فقط حد و حدود آن متفاوت است و متمدن ترین و به اصطلاح غربی ترین غربیها هم چندان تمایلی به برهنه ظاهر شدن در میانه میدان شهر ندارند؛ شاید به این دلیل كه ( در شرایطی)، منعی هم برای این كار نداشته اند؛ اما كسانی كه قرن ها به بدترین شیوه ها از این عمل نهی بلكه ترسانیده شده اند، همیشه در نهان خود این را آرزوی خود دانسته اند . اما ببینیم بهاءالله دقیقأ چه می گوید. او می گوید:
زمام لباس و پوشاك در اختیار خود مردم است؛ اما باید هوشیار باشند تا خود را ملعبه دست جاهلان قرار ندهند .
در قسمت اول، بهاءالله ترتیب پوشیدن لباس را به اختیار مردم واگذار می كند كه خود باید تصمیم بگیرند كه چه بپوشند و چگونه بپوشند . تا اینجای بیان،هشدار به دیگران است ، یعنی اینكه به شما ربطی ندارد كه كسی چه می پوشد و شما وكیل و وصی دیگران نیستید ؛ اما در ادامه و در تكمیل مطلب، شرط مهمی را بیان می كند كه باید به آن توجه شود . در قسمت دوم، خطاب به خود شخص است كه « مبادا خود را ملعبه دست جاهلان قرار دهی». دقت بسیار لازم است. بهاءالله از كسانی كه به بهانه های مختلف به افراد دیگر تعرض نموده، مدام از پوشش و لباس آن ها ایراد می گیرند و یا انها را مسخره می کنند، با لفظ « جاهلین» یاد می كند. البته ممكن است نمونه هایی هم یافت شود كه ظاهرأ حق به جانب همین جهال باشد؛ مثلأ یك نمونه ساده: فرض كنید شخصی را به خاطر پوشیدن سرپایی در یك مهمانی مورد تمسخر ، استهزا و یا حتی توهین و غیره قرار دهند كه البته منطقی به نظر می آید وظاهراحرفشان صحیح می باشد؛ اما باز لفظ جاهل در مورد آن ها صادق آید ، بدین لحاظ كه حرمت یك انسان را نگاه نداشته اند ، حال اگر مواردی یافت شود كه حتی حرف و اعتراض این اشخاص هم غیر منطقی و ناصحیح باشد ( كه در اكثریت موارد این گونه است) جهلی بر جهل آن ها افزوده می گردد .
در گفتار بهاءالله صحبت از این نیست كه آیا حرف آن معترض كذائی صحیح است یا اشتباه.بیان او فارغ از صحت و سقم است. بهاءالله نفس این كار را حاكی از جهل می داند و به تلویح ابلغ از تصریح متذكر می دارد كه به این نوع اعمال نمی توان عنوان امر به معروف و نهی از منكر داد و به این ترتیب رویكرد جدید و كاملأ متفاوتی به موضوع امر به معروف و نهی از منكر ارائه می كند . در واقع مفهوم جهل در این توصیه می تواند جهل نسبت به مفهوم امر به معروف و نهی از منكر باشد كه باید در فرصتی مناسب از زوایای مختلف به آن نظر كرد.
ممکن است کسانی معتقد باشند که این بیان بهاءالله متوجه گروه دیگری از جاهلان نیز می باشد .آنانی كه با به كار گیری اصول روانشناسی رفتار های اجتماعی و تبلیغات وسیع و دیگر ترفندهای تجاری، در پی حفظ بازار پوشاك و صنایع مربوط به آن و كسب درآمدهای كلان و رواج انواع و اقسام ابداعات عجیب و غیر عجیب در امر مد و پوشاكند و مخاطبین خود را با شیوه های مختلف فریب داده، به آن ها می قبولانند كه این طرح یا مد دارای ارزش ذاتی می باشد و در نهایت به خرید محصولات خود وادارشان می كنند. البته بهاءالله اینان را جاهل می نامد؛ زیرا مسیر صحیح زندگی را گم كرده، اهداف كم ارزش را جایگزین آرمان های متعالی انسانی نموده ، با فریب مردم ارتزاق می كنند. گر چه فریب دادن بسیار ناپسند است ، اما مخاطبین اصلی در گفتار بهاءالله اینان نیستند؛ بلكه آن هایی هستند كه فریب می خورند و به این ترتیب خود را بازیچه دست قرار داده، به فرمان آن ها عمل می كنند. بهاءالله آن ها را از بازیچه شدن در دست جاهلان نهی و به این ترتیب عامل درونی و محافظ قوی تری را در وجودآن ها خلق می كند . این موضوع بسیار دقیق است . بهاءالله نمی گوید چه لباسی تو را ملعبه دست جاهلان می كند . او هیچ نوع طرح یا مد مشخصی را نیز توصیه نمی كند . نه حرفی از كت و دامن است و نه از مانتوی اسلامی و كت و شلوار و كراوات و تی شرت و غیره . او به سادگی بیان می كند خود را بازیچه قرار ندهید . اما معیار بازیچه شدن و تعیین كننده مصادیق آن چیست و كیست؟ در وهله اول خود شخص است و نه كسی دیگر . هر فردی خود باید تشخیص دهد كه در چه مكانی و چه زمانی و در حضور چه كسانی و... چه بپوشد تا ملعبه نباشد. ملعبه شدن می تواند به مفهوم سوء استفاده از فرد و یا به معنای استهزاء و تمسخر و به اصطلاح ، دست انداختن باشد. پوشیدن یك دست كت و شلوار شیك و كراوات در هنگامی كه عازم كوه نوردی هستید، همان قدر باعث ملعبه شدن است كه پوشیدن پیژاما یا لباس كوهنوردی هنگام مراسم خواستگاری و در عین حال نه كت و شلوار و كراوات ونه پیژاما، هیچ كدام فی حد ذاتهم، باعث ملعبه شدن نیستند. در دوره عبدالبهاء و جانشین ایشان شوقی افندی ، به خانم های بهایی در ممالك شرقی مثل ایران و مصر توصیه می شد كه رعایت حجاب اسلامی را بنمایند؛ اما این نه به معنای تعیین نوع لباس برای آن ها بود، بلكه صرفأ به جهت رعایت همان قاعده ملعبه نشدن بود و این توصیه فقط به شرقی هاارائه می شدو حال آنكه اگربه بهاییان غرب هم می شد، در جهت عكس، یعنی در جهت ملعبه شدن آن ها ،‌عمل می كرد؛ گو اینكه همان طور كه ذكر شد، حتی اگر كسی چنان بپوشد كه نا معمول و نا مناسب باشد، باز كسی كه او را به لعب بگیرد جاهل است . جهل او،یکی از این بابت است كه درك صحیحی از آزادی انسان ها ندارد و نمی داند كه افرادحتی اگر اشتباه بكنند، نباید مورد بی احترامی واقع شوند؛ زیرا به هر حال انسان هستند و از شرافت و امتیاز انسان بودن برخوردارند و دیگر اینكه نمی داند او در مقامی نیست كه بتواند انسان دیگری را ملعبه خود كند و كسی به او این حق را نداده است. البته این موضوع ابعاد مختلف و پیچیده تری نیز دارد كه در این مختصر مجال ورود به آن ها نیست، باشد تا فرصتی دیگر . اما آنچه كه واضح است این است كه بهاءالله اختیار پوشش و لباس را به مردم واگذار كرده است. این تفكر ، انسان ها را دارای شعور و آگاهی می داند؛ به نظر آنان احترام می گذارد و به این مسأله آگاهی كامل دارد كه اگر در قرن بیستم و بعد از آن نتوان به انسان ها و فكر آن ها اعتماد كرد و در مسائلی مثل لباس پوشیدن هم برای آن ها تعیین تكلیف نمود، باید در مرگ همه ارزش ها مرثیه سرود . مخصوصأ كه مسأله حجاب عمدتأ متوجه زنان است و در عصری كه زنان بیش از پیش در راه احقاق حقوق از دست رفته خود می كوشند، این تبعیض خود، مانع بزرگی در راه اتحاد و هماهنگی بیشتر بین زنان و مردان ایجاد كرده، باعث بروز سوء تفاهمات عظیم و عمیق در بین انان می شود.
تمام مطالب فوق با فرض این قضیه بود كه اصولأ تعیین حجاب یك امر ممكن و شدنی است و حال آنكه حتی این فرض هم صحیح نیست و مقتضیات عصر حاضر اصولأ با این مسأله در تناقض است .در زنگبار، رانندگی زنان با حجاب،ممنوع شده است.در کبک در کانادا،اسماهان منصور،یک دختر مسلمان به علت پوشش حجاب ،از تیم ملی فوتبال کنار گذاشته شدو دختران محجبه تکواندو کار کانادا نیز از مسابقات قهرمانی کانادا،محروم شدند. چند روز پیش در اینترنت عكسی از یك بانوی ورزشكار مسلمان دیدم كه با مانتو و مقنعه و خلاصه حجاب معمول، در حال شیرجه زدن از روی سكوی استخر بود. بسیار متحیر شدم . با خودم گفتم اگر قرار بر رعایت حجاب باشد، حضور در چند درصد از مسابقات ورزشی برای بانوان مسلمان امكان پذیر است؟ بر فرض كه با هزار ترفند و صرف هزینه های هنگفت و ساخت ورزشگاههای مخصوص با حصارهای بلند ( در صورت لزوم سیم خار دار و متصل به برق فشار قوی ) و شاید هم سر پوشیده ( چون به هر حال باید به فكر ماهواره های جاسوسی كه اصولأ به این منظور به آسمان فرستاده می شوند هم بود ) و سیستم های ضد استراق بصر ( و حتی سمع)، بتوان موجباتی برای برگزاری این مسابقات فراهم نمود؛ آیا بانوان غیر مسلمان و حتی مسلمان متعهد ولی غیر معتقد به حجاب ( كه تعداد ان ها كم هم نیست) در این مسابقات شركت می كنند؟ لا والله . حتی اگر قبول كنند و حاضر به شرکت شوند ، بانوان مسلمانِ با حجاب چه گناهی كرده اند كه باید در شرایطی نا برابر با آنان به رقابت بر خیزند ؟ آیا رقابت بانویی مسلمان با حجاب اسلامی با دیگران در مسابقات شنا ، یا دوو میدانی، منصفانه است ؟ آیا می شود برای تمام رشته های ورزشی یك پسوند « با حجاب اسلامی» ابداع كرد ؟ تا كی باید وقت و فكر مسلمانان صرف تفكر در چنین مسائلی و پیدا كردن راه حل های دست نایافتنی برای آن ها شود ؟ این وضعیت ورزش بود؛ دیگر مشكلات حضور در كارخانه ها و مراكز صنعتی و محیط های گرم و طاقت فرسا و دیگر شغلهایی كه رعایت حجاب در آن ها واقعأ مشكل ساز است را خود تصور نمایید.
گذشته از همه این ها، آیا بانوان مسلمان از خود نمی پرسند چرا ؟؟؟

نظر خود را بنویسید


کاربر عزیز5فقبس

شینتو
ارسال شده در : 1386/11/10

کاربر عزیز5فق
بسیار خوشحال شدم که با لحن مناسب یک تحقیق سوال خود را مطرح کردید
همان طور که فرموده اید:
" اصلا یکی از فلسفه های حجاب حفظ کرامت و منزلت زن است "
می توان مساله را این طور ادامه داد که راههای دیگری هم برای حفظ کرامت زن وجود دارد.مهمترین نکته ای که مقاله بر ان تاکید دارد اجباری کردن حجاب است.به این ترتیب ما ناچاریم که بگوییم تنها طریق حفظ کرامت زن ،حفظ حجاب اوست.من شک دارم که این ایده بتواند برای خیل عظیم زنانی که در سراسر جهان زندگی می کنند ،جالب و جذاب باشد .حتی باید بگویم که برای انها اهانت امیز نیز هست زیرا اگر تنها راه این باشد ،پس هر کس این راه را انتخاب نکرده باشد ،کرامتش حفظ نشده است.ایا می توان به انها گفت که کرامت شما حفظ نشده است؟
چند چیز باید کمی روشن تر شود .یکی این که کرامت ،دقیقا به چه خصوصیتی گفته می گردد؟
دوم این که حجاب ،دقیقا چه تعریفی دارد؟
سوم این که مسوولیت اجرای این حد،بر عهده چه شخص و یا مقامی است؟
و چند مساله دیگر...
چون نمی دانم که ایا در جهت فکری شما بحث را ادامه می دهم یا خیر،لذا بقیه بحث را می گذارم بعد از دیدن نظرات شما.پیشاپیش از پاسخ شما تشکر می کنم .

در متن امده است ک

5فق
ارسال شده در : 1386/10/30

در متن امده است که در قدیم حجاب فقط برای زنان اشراف بوده و مردم عادی از چادر یا روسری استفاده نمی کردند
کاملا صحیح است ولی دین اسلام امد و به زن منزلت داد وامر کرد که حجاب نباید فقط مخصوص اشراف باشد بلکه هر زن مسلمانی باید کرامتش حفظ شود و اصلا یکی از فلسفه های حجاب حفظ کرامت و منزلت زن است
با تشکر از چوابی که خواهید داد

دقیقاچنین است ضم

اندیشمند
ارسال شده در : 1386/6/27

دقیقاچنین است ضمن اینکه باید اضافه کرد که برای حجاب هیچ توجیه دینی روحانی اخلاقی قانونی ویا منطقی نیست اگر هست آگاهان بفرمایند که مستفیض شویم بقربان خداوند خرد ودانایی که کمی از آنان نیز بهمه ما عطا کرد

man

mehrdad
ارسال شده در : 1386/5/22

baba faghat dar bare din deykhambar harf mezanan bahaieya ke ye kase nanvesht aya sex harame ghable ezdevaj ya nava masayel dege sex.....

واقعا چرا؟

tabasha
ارسال شده در : 1386/5/11

چرا هميشه مسائل پيش پاافتاده براي مسلمين علي الخصوص شيعيان عزيز بغرنج است.فكر نميكنيد علت عقب ماندگي فرهنگي ايشان همين است؟؟

حجاب مرد

ن
ارسال شده در : 1386/4/5

آیا در دیانت مقدس اسلام حجاب فقط برای زن است؟ در غیر این صورت چرا به حجاب زنان اهمیت بیشتری میدهند؟
چرا مردان بلوز های آستین کوتاه می پوشند؟

حجاب مرد

ن
ارسال شده در : 1386/4/5

آیا در دیانت مقدس اسلام حجاب فقط برای زن است؟ در غیر این صورت چرا به حجاب زنان اهمیت بیشتری میدهند؟
چرا مردان بلوز های آستین کوتاه می پوشند؟

تشکر

ترنم
ارسال شده در : 1386/4/4

الله ابهی
من به عنوان یک بهایی از شما متشکرم چون خودم به شخصه این مساله برام حل شده بود ولی نمی دونستم دوستان غیر بهایی ام را چه جوری قانع کنم.و اینکه خوشا بحال شما که به این وسیله باعث رفع سوتفاهمات می شوید.برای من هم دعا کنید.

درپاسخ به کاربر

اندیشمند
ارسال شده در : 1386/3/30

درپاسخ به کاربر ق و ث باید بگویم که البته تقصیر باخلافکار است مثلا نمیشود تقصیر دزدی را به گردن کسی که با کاروتلاش سرمایه ای اندوخته نهاد ویااز بانکها توقع داشت که همه پولها راپنهان کنند که کسی بفکر دزدی نیفتد بلکه این تنها با آموزش و پرورش وتربیت است که میتوان اشتیاق به درستکاری و امانت وعفت وعصمت را در مردم بوجود آورد نه با پوشیدن و پنهان کردن مردان خوبست چشم خویش درویش کندتااینکه زنان را حجاب شاد باشید

جواهرگرانبها

ندا
ارسال شده در : 1386/3/24

انسان_مردوزن_ موجودي است داري سه جنبهء شخصيتي: روحاني(يا معنوي، شامل فضائل واخلاق ملكوتي)،انساني(ازجمله شامل عقل وادراك وعلم واراده واحساسات وعواطف واخلاق بشري)، وجنبهء مادي يا جسماني.فرستادگان الهي تنهانفوسي هستندكه مي توانندمربي بشرازهرسه جنبهء شخصيت اوبه شكلي كامل وهمه جانبه باشند.آموزه هائي كه آنها مطابق زمان ورشدبشردرهرعصري ارائه مي فرمايند،بشررابه اعتدال شخصيتي مي رساند.به همين جهت هرمسأله اي مربوط به هريك ازسه جنبهء حيات بشر، بايددرارتباط ارگانيك باسايرجنبه هاي مزبوروبراساس آموزه هاي مربي آسماني وقت،بررسي شود.مسآلهءحجاب نيزچنين است.بايددرارتباط بامسائل بي شمارديگردرنظرگرفته شود.اجراي تعاليم مختلف مربوط به هرسه جنبهءشخصيت بشراست كه به كمال همه جانبهءاوكمك خواهدكردوبشررابه اعتدال حقيقي خواهدرساند.اعتدال حرف اول وآخررادرمسائل مي زند. به همين جهات بايدمفهوم "جواهرگرانبها" واين كه "حفظش" درچيست نيز، ازهمين منظر مشخص گردد.حضرت بهاءالله آمده اندتاجواهرروح انساني راازمعادن وجودانسان ها استخراج كنندوآن رادرمعرض چشم جان بشريت بگذارند.جواهروجودانساني جنبهءجسماني اونيست،بلكه جنبهء انساني ورحماني اوست كه بايدكشف گردد. چون اين كشف گرددخودش ،هم حافظ خودش است وهم حافظ جوهرجسماني ومادي بشر.به نظراين عبدآنچه موردتوافق همهءعزيزاني كه نظرداده اندبوده حفظ ارزش هاي معنوي وانساني همهء مردان وهمهءزنان است كه حفظ جنبهءمادي وجسماني اورانيزشامل مي شود.تمناي اين حقيرآنكه آموزه هاي بهائي رانيز،دراين خصوص ازمآخذاصلي اين آئين مطالعه فرمائيدتاباهمفكري هم به آنچه مقصودخداوانسان هاي شريف وفرهيخته درحفظ گوهرحقيقي انساني است فائزگرديم.(ازجمله براي سهولت به مقالهءديگري درهمين سايت باعنوان"پاسخ به مقالهءامواج حجاب ستيزي"مراجعه شود).قربان همهءعزيزاني كه نظرداده اند.

جواهري گرانبها و

ث
ارسال شده در : 1386/3/21

جواهري گرانبها و زيبا داريم آن را در معرض ديد همه قرار بدهيم يا بپوشانيم؟ اگر آن را نپوشانيم و دزدي آن را برد تقصير كيست؟ عقل شما چه حكم مي‌كند؟

دختر يا همسر شما

ق
ارسال شده در : 1386/3/21

دختر يا همسر شما چگونه خودش را از تعرض چشمان و افكار آلوده حفظ كند. آيا اگر كسي دختر شما را بي حجاب ببيند و به او تعرض كند عقلا تقصير كيست؟

About kidding

عطارد
ارسال شده در : 1386/3/8

Dear Arian,
I suggest reading some text about the hidden topic in your comment and after that, there would be a more clear atmosphear to talk more.
here are some links:
//www.noghtenazar.org/index.php?option=com_content&task=view&id=29…
//www.noghtenazar.org/index.php?option=com_content&task=view&id=25…
//www.noghtenazar.org/index.php?option=com_content&task=view&id=89…

You are kidding!

arian
ارسال شده در : 1386/3/5

It is really terrible that you comment on hijab based on bahai perspective. Just tell the people about the origin of kashfe hejab in bahaism. Tell them that you were bahejab as you were claiming to be the continuation of Islam and then one woman decided to take off her veil and make a bedat in Islam I am not a practicing muslim but I have deep knowledge of bahaism and am really sorry for you because you are completely misled by an ideology which has all the characteristic of a cult and can only cause misery for it's followers

میمون

ali
ارسال شده در : 1386/3/4

تا این میمون مادر جنده ریس جمهوره مردم باید مواظب خشتکشون باشن اینا قومی هستن که از فروش ننشون هم برای نگاه داشتن این دولت ترسی ندارند

علی عزیز

عطارد
ارسال شده در : 1386/3/4

امیدوارم که حق و حقیقت به زودی روشن شود. البته مهمتر از روشن شدن حقیقت (که خود روشن است و احتیاجی به روشن کردن از جانب ما ندارد) این است که فرد فرد ما یاد بگیریم که چکونه به حقیقت دست پیدا نماییم و روش کسف حقیقت را پیدا نماییم.
نکته اول که ما دشمن شما و دشمن مسلمانان نیستیم. حضرت محمد و دیگر هیاکل مقدسته دیانت اسلام و کتاب آسمانی این شریعت مقدس مورد احترام و تقدیس ما بهاییان هم میباشد. مومنین واقعی به دیانت اسلام هم همینطور. بنظر بعی ار دوستان نا آکاه هستند که ما را دشمن خود میدانند.
در خصوص سایت افشا که اشاره شده بود هم متاسفانه بعلت محدودیتهای فیلترینگ امکان دسترسی به بعضی از آنها نبود ولی چه سند و مدرکی در دست دارید که این سایت برای ما است؟ مطمئننا اگر شما هم به اصول اولیه دیانت بهایی آشنا باشید میدانید که اهانت به دیانت اسلام و یا هر اعتقاد دیگری در دیانت بهایی منع شده است و در اخلاق و شیم بهاییان نیست.

نصيحت

ali
ارسال شده در : 1386/3/3

دشمنان ما مسلمانان هميشه به دنبال راهي براي فرار از حقيقت بوده اند وهستند .در حال حاضر با وضعيت به وجود امده در جامعه (بد حجابي)بهترين راهكار برخورد بامتوليان اين امر ميباشد.در اين رابطه شما هم يكي از اين دشمنان مباشيد در اين سايت شماسعي درنشان دادن رافت بهائيت ميباشيد اما در سايت هاي ديگه مثل(افشا)بدترين اهانت ها رو به عقايد مسلمانان ميكنيد.انشالله به زودي حق و باطل براي همگان روشن شود.

مرسی از شما خیلی

mahshid
ارسال شده در : 1386/2/27

مرسی از شما خیلی زیبا نقد کرده بودید از شکیبا هم ممنون بسیار زیبا گفته بود

حضرت بهاءالله بي

شكيبا
ارسال شده در : 1386/2/26

حضرت بهاءالله بياني به اين مضمون مي‌فرمايند كه آمده‌ام تا مراتب عفت و عصمت افراد به درجه‌اي برسد كه اگر بانوي زيبايي با زيباترين آرايش و زيورآلات از شرق تا غرب عالم به تنهايي سفر كند هيچ نگاه شهوت آلودي به او نيفتد. تا وقتي افراد جامعه به اين درجه از كمال نرسيده‌اند همه بايد بيشتر مواظب پوشش خود باشند، چه زن و چه مرد. اما پوشاندن زنان باعث نمي‌شود كه مردان به اين كمال دست يابند.