انبیاء و پیامبران

http://lab.noghtenazar2.info/node/1547
چاپ
برای دوستان خود بفرستيد

انبیاء و پیامبران (۱)

نوشتۀ مایکل کِرتوتی ‌(Michael Curtotti) (2)

۴ ژوئن ۲۰۱۷
ترجمۀ مهرداد جعفری

آیا می توان آینده را پیشگوئی کرد؟ هر فردی قادر است بر اساس تجربیات گذشته تا حدّ محدودی آینده را پیش بینی کند. ولی این که کسی بتواند آیندۀ بسیار دور را پیش بینی نماید کمی مورد شکّ و تردید است. این امر در حیطۀ قوای بشری نیست.

بعضی از افراد در بعضی از اوقات احساس می نمایند که بعضی از اتفاقات را قبلاً تجربه نموده و یا رویائی دربارۀ آینده دیده اند ولی ممکن است نتوان آن را پیشگوئی نامید.

در این باره حضرت بهاءالله می فرمایند:

«در این لیلْ [شب] امری مشاهده می نمائی و بعد از بیست سنه اَوْ اَزیَد اَوْ اَقلّ [یا بیش تر یا کم تر] بعینه آن را مشاهده می نمائی حال ملاحظه کن این چه عالمی است. تَفَکّرْ فی حِکمَةِ اللهِ وَ ظُهوراتِه[در حکمت خدا و ظهورات ان تفکّر کن.]» (3)

یکی ازنُبوّات حضرت بهاءالله برای آینده را می توان در پیشگوئی سقوط سلطان عبدُالعزیز و وزیرش عالی پاشا که هر دو در تبعید و زندانی کردن حضرت بهاءالله به مدینۀ مُحَصَّنۀ عَکّا دست داشتند. نُبُوّات عاقبت خسران آمیز این دو در دو لوحِ رئیس و لوحِ فُؤاد مذکور است.

در رابطه با این نُبُوّت می توان از داستان ایمان جناب ابوالفضائل، یکی از دانشمندان بنام دیانت بهائی که قبل از ایمان مدیر مدرسۀ مشهوری در مطالعات دینی بودند ذکر نمود. در اواسط سال ۱۸۷۰ جناب ابوالفضائل با تعالیم دیانت بهائی آشنا گردیده و بدان اظهار علاقه نمودند. ایشان دو لوح خطاب به رؤسای عثمانی را ملاحظه فرموده بخصوص نُبُوّاتِ حضرت بهاءالله دربارۀ آنها مورد توجّه ایشان قرار گرفت که تصمیم بر این گرفتند اگر این نُبُوّات تحقّق یافت، به مَظهَریّتِ حضرت بهاءالله ایمان خواهند آورد. هنگامی که در سال ۱۸۷۶ نُبُوّات حضرت بهاءالله به وقوع پیوست جناب ابوالفضائل هم به امرِ الهی [دین بهائی] مؤمن گردیدند.(4)

در میان نُبُوّات حضرت بهاءالله می توان از پیشگوئی حضرتشان دربارۀ کشور آلمان یاد نمود که مسلماً در قرن بیستم مرکز اتفاقات و حوادث بسیاری بود. نُبُوّت حضرت بهاءالله در کتاب مبارک اقدس که در سال ۱۸۷۳ نازل گردیده و در سال ۱۸۹۱ به زبان عربی منتشر گردید، بود. (5)

در سال ۱۸۷۱ کشور آلمان از کشوری که مناطق مختلفه اش تحت سلطۀ شاهزاده های متفاوت بود خارج و به صورت کشوری متّحد در میان اروپا درآمد. چنین اتّحادی عاقبتش جنگ فرانسه و پروس گردید. تحت حکومت ناپلئون سوّم فرانسه سعی نمود از قدرتمند شدن آلمان بکاهد. هنگامی که آلمان به صورت کشوری متّحد درآمد ناپلئون سوّم برای جلوگیری از قدرتمند شدن آن کشور آلمان را مورد حمله قرار داد.

در جنگ سدان فرانسه شکست خورد و عقب نشست و مجبور به امضای عهدنامۀ صلح و خاتمۀ جنگ در ورسای گردید و ناپلئون مخلوع شد.

آلمان بزرگ ترین قدرت در اروپا گردید. پادشاه پروس، ویلهلم اوّل امپراطور شد و شهر برلین پایتخت مدرن امپراطوری انتخاب گردید و آلمان به عنوان مرکز علوم، هنر و فلسفه رونق گرفت.

حضرت بهاءالله گاهی از اماکن جغرافیائی مانند رودخانه و شهرها به نمایندگی از کشوری در آثار خویش به کار برده اند. در سال ۱۸۷۳، دو سال بعد از به قدرت رسیدن امپراطوری جدید آلمان حضرت بهاءالله چنین نازل فرمودند:

«یا شَواطِیَ نَهرِ الرّینِ قَد رَأیناکِ مُغَطّاةً بِالدِّماءِ بِما سُلِّ‌ عَلیکَ سُیُوفُ الجَزاءِ وَ لَکِ مَرَّةً اُخریٰ وَ نَسمَعُ حَنینَ البِرلینِ وَلَو اَنَّهَا الیَومَ عَلیٰ عِزٍّ مُبینٍ. [مضمون به فارسی: ای سواحل رود راین ما تو را آغشته به خون دیده ایم بخاطر این که شمشیرهای جزا بر تو کشیده شد و برای تو دفعۀ دیگری نیز وجود خواهد داشت و می شنویم نالۀ برلین را ولو این که امروز دارای عزتّی آشکار است.]»(6)

در این بیانِ مُبارک نُبُوّت حضرتشان مربوط به یکی از حوادث مهمّ تاریخ است که در طی جنگ های جهانی اوّل و دوّم ظاهر گردید. در اواخر جنگ جهانی دوّم کشور آلمان دو بار شکست خورده و هم کشور و هم پایتختش به دو قسمت گردید.

نتیجۀ حاصله برای آلمان در پایان جنگ جهانی اوّل به دلیل پیروزی در جنگ فرانسه و پروس در یکی از کتاب های درسی استرالیا سالیان قبل به نحوی که نویسندۀ آن در مورد شکست فرانسه بررسی کرده در زیر آمده:

«شکست خرد کننده به همراه امضای صلح به عنوان جای زخمی در خاطرۀ عموم ملّت فرانسه باقی ماند. سیاستمدارانش، سران ارتش، نویسندگان و حتّی مردم عادی کلّاً متمایل به اقدامی انتقام انگیز بودند. نویسندۀ فرانسوی چارلز ماوراس پدیدۀ «انتقام» را «ملکۀ فرانسه» خوانده... ۷ می ۱۹۱۹، هنگام کیفر رسیده بود. نمایندگان ۲۷ کشور در ورسای در سالن نهار خوری هتل ترانون برای دانستن مفاد صلح نامه که قرار بود به نمایندگان کشور آلمان داده شود جمع شده بودند. دوگانگی چنین محیطی هم برای دو طرف مخاصمه واضح بود.» (7)

بسیار نُبُوّات دیگری هم در آثار حضرت بهاءالله می توان مورد مطالعه قرارداد. در مقالات بعدی به نبّوات و اِنذاراتِ حضرتشان در مورد رفاه جامعۀ بشری اشاره خواهد شد.

پاورقی ها:
توجّه: برای «محفوظ بودن حقّ چاپ» به اصل مقاله به انگلیسی مراجعه فرمائید.
(۱). این مقالۀ شمارۀ ۱۳ نویسنده می باشد.
(۲). مایکل کِرتوتی به مناسبت جشن دویستمین سالگرد تولد مبارک حضرت بهاءالله که در ۲۱\۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ برگزار می گردد تعهّد شخصی نموده که تا آن روز ۲۰۰ مقاله در مَواضیع مختلفۀ دیانت بهائی بنویسد، برای اصل این مقاله ها مراجعه کنید به: http://beyondforeignness.org/
(۳). منتخباتی از آثار حضرت بهاءالله، شمارۀ ۱۳۲.
(۴). برای مطالعۀ بیشتر به زبان انگلیسی مراجعه کنید به:
http://bahai-library.com/momen_encyclopedia_abul-fadl_gulpaygani
(۵).کتاب اقدس، دیباچه، صص: ۱۸-۱۹
(۶). کتاب اقدس، بند ۹۰.
(۷). جهت اطلاع به این مقاله به زبان انگلیسی به وب سایت زیر مراجعه فرمائید:
https://www.amazon.com/Europe-1890-1990-Challenging-History-Traynor/dp/0...

نظر خود را بنويسيد