سایت نقطه نظر تلاشی برای رفع ابهامات و تعصبات عامه مردم راجع به دیانت بهائی است.
كتاب آئين بهائي: پيام آسماني براي صلح و سعادت جهاني، تأليف جناب هوشيدر مطلق، در سال 2000 ميلادي توسط انتشارات Global Perspective در آمريكا منتشر شده است. همچنين متن اين كتاب در 12 لوح فشرده با صداي خانم شكوه رضائي ضبط گشته است. جناب مطلق مؤلف كتب متعددي به زبان انگليسي در معرفي و اثبات ديانت بهائي است و جلد دوم اين كتاب را هم تحت عنوان اثبات آئين بهائي از آيات قرآن مجيد در دست تهيه دارد.
مؤلف كتاب، در مصاحبهاي با راديو پيام دوست، هدف خود را از نگارش اين كتاب تهيهء منبعي براي معرفي ديانت بهائي به زبان فارسي ساده، به طوري كه براي همهء ايرانيان قابل فهم باشد، بيان ميكند. به عقيدهء وي كتب موجود در معرفي ديانت بهائي همه به زباني نوشته شدهاند كه درك آن براي اغلب ايرانيان دشوار است، زيرا با تعداد زيادي لغات عربي آميخته است. بنابراين شيوهء نگارش كتاب به نحوي است كه تا جاي ممكن از واژههاي فارسي استفاده شده و تنها در جايي كلمات عربي به كار رفتهاند كه مؤلف كتاب معادل فارسي بهتري براي آنها نيافته است. از ميان آيات الهي نيز آنهايي كه به زبان فارسيِ ساده بودهاند انتخاب شدهاند و آيات عربي هم به زبان فارسي ساده نقل به مضمون گشتهاند. نگارش كتاب حدود سي سال به طول انجاميده و نگارنده از بسياري دانشمندان بهائي و افراد غيربهائي در مورد قابل فهم بودن و زيبايي متن كتاب نظرخواهي كرده است.
يكي از ويژگيهاي ديگر كتاب آن است كه از آثار بهائي بهرهء بسيار برده و شامل حدود 800 بيان از آثار ديانت بهائي است. پس به كساني كه در جستجوي آشنايي با اين دينند امكان ميدهد مستقيماً با آن ارتباط حاصل نمايند.
عنوان فرعي كتاب «پيام آسماني براي صلح و سعادت جهاني» به دو جنبهء اجتماعي و فردي ديانت بهائي اشاره دارد، به اين معني كه هدف ديانت بهائي از طرفي تكامل افراد انساني (سعادت حقيقي ايشان) و از طرف ديگر تكامل جامعهء انساني (صلح عمومي) است. كتاب به اين هردو جنبه ميپردازد.
مؤلف در پيشگفتار كتاب ايرانيان را چنين مخاطب قرار ميدهد: «ما كه زادگان پارسيان ايران باستانيم، ما كه از ديرباز پرچمدار راه آزادي و آزادگي و بنيانگذار فرهنگ و تمدني عظيم در روزگاران دراز بودهايم، نيكوست از خويشتن بپرسيم: آيا رواست كه هدفهاي آئيني كه هزارها از ساكنان عالم به نام آن ميبالند و به خاطر آن ايران و ايرانيان را بس عزيز ميشمرند، بر ما كه در زادگاه اين رستخيز آرميدهايم روشن و آشكار نگردد؟ آيا بجاست كه داستان حيرتافزاي ديانتي جهانآرا كه از سرزمين ما برخاسته و پرچم صلح و يگانگي در صدها كشور برافراشته، بر ما پوشيده و پنهان ماند؟ آيا رواست كه از پيام پيامبري ايراني كه ملهم به الهام آسماني گشته، و به بياني شيوا و روحافزا از جميع آرمانها و هدفهاي انساني سخن گفته، و آثاري بيشمار از خود به يادگار نهاده، ناآگاه بمانيم و به گفتار اين و آن كه دانش خود را در مكتب تعصب و توهم و تقليد آموختهاند اكتفا كنيم؟»
متن اصلي كتاب از دو بخش تشكيل شده است:
بخش اول در معرفي تعاليم و تاريخ آئين بهائي است. در فصل اول هدف ديانت بهائي كه برقراري وحدت عالم انساني، تأسيس صلح عمومي، و تربيت و سعادت افراد انسان است توضيح داده شده است و در فصول دوم تا دوازدهم بعضي از تعاليم اساسي بهائي در جهت رسيدن به اين هدف معرفي شدهاند كه عبارتند از: وحدت اساس اديان (با توضيح اينكه چرا اديان گوناگون در عالم ظاهر شدهاند و چرا هميشه پيامبران الهي مورد انكار مردمان قرار گرفتهاند)، جستجوي حقيقت و شرايط آن (با تأكيد بر آزادي انديشه و وجدان، و بيان موانعي كه بر سر راه آن وجود دارد، و شرايط اخلاقي و روحاني لازم براي جستجوي منصفانهء حقيقت)، اينكه دين بايد سبب الفت و محبت باشد (با بيان علل اختلافات پيروان اديان مختلف و نقش ديانت بهائي در حل اين اختلافات)، اينكه دين بايد مطابق علم و عقل باشد (با توضيح نقش رهبران علمي و ديني در ايجاد اين سوءتفاهم كه علم و دين مخالف يكديگرند)، تعليم و تربيت عمومي و اجباري (كه بايد شامل تربيت اخلاقي و در جهت صلح و آزادي باشد)، صلح عمومي (كه محتاج تحول وجدان انسانها و نيز برقراري نظمي جديد در عالم است و دين مؤثرترين عامل تحقق آن ميباشد)، توزيع عادلانهء ثروت (كه بيش از قوانين عادلانه، محتاج عملكرد آگاهانه و داوطلبانهء انسانهاست كه ناشي از ايمان آنان است)، تساوي حقوق زنان و مردان (و نتايج آن در برقراري صلح جهاني و تكامل عالم انساني)، انتخاب يك زبان و خط بينالمللي (براي برقراري ارتباط بيشتر ميان همهء انسانها در سراسر جهان و رفع سوءتفاهمات ميان آنان)، و لزوم دين (با بيان علل رواج بيديني در زمان حاضر، و رفع سوءتفاهمات در مورد حقيقت و ماهيت دين). فصول سيزده تا پانزده به اصول اعتقادات بهائي در مورد رابطهء انسان با خداوند اختصاص دارد و توضيح ميدهد كه آفرينندهء جهان كه نشانههاي عظمت و قدرت او در عالم نمايان است برتر از حد ادراك انسان قرار دارد و جز از طريق پيامبران نميتوان او را شناخت. مشكلات بشر امروز به علت غفلت از اوست و عشق و ايمان به او و دعا و مناجاتي كه از اين عشق و ايمان سرچشمه ميگيرد است كه ميتواند شادي و آسايش را به افراد انسان بازگرداند. فصول شانزده و هفده به تاريخ زندگي دو پيامبر جديد الهي، يعني حضرت باب و حضرت بهاءالله، اختصاص دارد. فصلهاي هيجده و نوزده به اصول و تعاليم اخلاقي ديانت بهائي ميپردازد كه بر ستون محبت و خدمت به عموم نوع انسان و تكامل تدريجي خود فرد استوار است. فصل بيستم در مورد نظم اداري بهائي است و به مؤسسات اداري بهائي و اقداماتي كه تحت هدايت آنها انجام ميشود ميپردازد. فصل بيست و يكم به نظر ديانت بهائي درمورد حال و آيندهء جهان اشاره ميكند. دنيا امروز در حال گذار از بحراني است كه نهايتاً او را به تمدني باشكوه و بيسابقه خواهد رساند. فصول بيست و دوم تا بيست و پنجم نيز اعتقادات بهائي را در مورد زندگي پس از مرگ و بهشت و دوزخ و جهان آخرت، كه همه روحاني است، و نتايج ايمان به پروردگار بيان ميكند.
بخش دوم كتاب شامل گزيدهاي از آثار حضرت بهاءالله (شارع ديانت بهائي) به فارسي سره و به عربي و نيز آثار حضرت عبدالبهاء (كه حضرت بهاءالله در وصيتنامهء خود ايشان را به صراحت به عنوان مرجع بهائيان بعد از خويش تعيين فرمودهاند) ميباشد.
آيات عربي كه مضمون آنها به فارسي در متن كتاب آمده در ضميمهء آخر كتاب مندرج است.
فهرست مآخذ هم كه در پايان كتاب آمده است ميتواند علاقهمندان به مطالعات بيشتر را در آشنايي با منابع بهائي ياري كند.
كتاب با ذكر اين بيان حضرت بهاءالله خاتمه مييابد:
«بينياز به آواز بلند ميفرمايد: جهان خوشي آمده، غمگين مباشيد. راز نهان پديدار شده، اندوهگين مشويد. اگر به پيروزي اين روز پي بري، از جهان و آنچه در اوست بگذري و به كوي يزدان شتابي.»
نظر خود را بنویسید
رهايي از فريب دين فروشان
پيروز نهاونديارسال شده در : 1392/8/6
ننگ بر کسي که هنوز باور دارد قرآن کتاب آسماني است و سعي مي کند آن را حجت قرار دهد و سخن خود را با آن اثبات کند، اين ديگر اوج گمراهي و کوته انديشي است
ذات نا يافته از هستي بخش کي تواند که شود هستي بخش .
عزيزم به طناب پوسيده احتجاج به قرآن آويزان نشو. قرآن خودش از بي کفني زنده است. برو شرم کن . دست از مردم فريبي بردار.
اصلآ جالب نبود
275ارسال شده در : 1386/8/8
اصلآ جالب نبود