سایت نقطه نظر تلاشی برای رفع ابهامات و تعصبات عامه مردم راجع به دیانت بهائی است.
اخیراً سایتی ضد بهائی مطلبی تحریف شده و ناقص و توهین آمیز و با کشیدن کاریکاتور با عنوان «عید رضوان بهائی جشنی به بهای هرج و مرج عمومی» منتشر کرده و قسمتی از کتاب "گنجینۀ حدود و احکام" را در خصوص نه روز ایّام تعطیل بهائی در سال کپی کرده و تمسخر نموده است که چون در این ایّام کار و اشتغال بر بهائیان حرام گردیده پس به عنوان مثال در کاریکاتور مزبور، جراحان بهائی حین عمل در روز عید رضوان بهائی باید عمل را نیمه کاره گذاشته به فردا موکول کنند! و در کاریکاتوری دیگر اهل یک خانواده به علت تعطیلی آن روز مجبورند گرسنه بمانند!(1)
بنده که این مطلب را دیدم حیرت کردم زیرا سایت مزبور مطلب کپی شده از منبع مورد اشارۀ خود را که کتاب "گنجینۀ حدود و احکام" است ناقص آورده که به نوعی تحریف محسوب می شود. همچنین دیدم مطلبی را که اشاره کرده در هر دین و جامعه ای به شکلی وجود دارد. زیرا هر قوم و ملت و جامعۀ دینی یا غیردینی نیز در سال روزهای تعطیلی خاصّی برای خود دارند که به تجلیل و احترام آن می پردازند و در آن روزها دست از کار می کشند.
به این دلیل شروع کردم در سایت مزبور چند کامنت گذاشتم. امّا سایت مزبور نظر اخیر بنده را منتشر نکرد و پاسخی نداد. این است که تصمیم گرفتم عین کامنت های مزبور را در ذیل بیاورم و باقی مطالبم را که می خواستم در آنجا بگذارم ولی سایت از انتشار ادامۀ آن خودداری کرد در اینجا بیاورم و از مدیریت محترم سایت نقطه نظر بخواهم که این مطلب مرا اگر قبول می کنند منتشر کنند تا دروغ و تحریف و توهین سایت ضد بهائی مزبور بر همگان آشکار گردد.
با تشکر، محسن ر.
محسن 1391/02/13 23:21
اوّل...
اول تکلیف لینک های زیر را تعیین کنید. بعد متوجه می شوید چه دست گلی به آب داده اید:
//www.cloob.com/answer/question/show/questionid/8848/%C2%BB+%DA%86…
//www.javab.ir/index.php?javabsaved=10505&tab=addcomment&q=
//www.porsojoo.com/en/node/36069/print
از جمله این جواب را از یکی از لینک های فوق بخوانید: "به نام او كه یكتاست او پسر خوب اولا كار در تاسوعا كه چه عرض كنم در عاشورای حسین علیه السلام هم حرام نیست. متاسفم برای كسانی كه با اطلاعات ضعیف از مذهب اهل بیت رسول خدا به خودشون اجازه اظهار نظر در مورد این مذهب پاكو میدن و با اینكه در ایرانند این قدر از مذهب اهل بیت رسولشون دورن.
و ثانبا كاش اگر قراره ایرادی به مذهب اهل بیت رسول خدا بگیرید ایراد عاقلانه باشه نه كودكانه . بر فرض حرام بودن هم دلیلی بر باطل بودن مذهب اهل بیت رسول خدا نبود و شما هم یاد بگیر اگر قراره اشكالی وارد كنی در اصول وارد كن كه همه این احكام از اون اصول نشات گرفتن. مثل بنده كه الان رفتم سراغ اصول اهل سنت خلفاء ثلاث و خودتون شاهدید كه چه طور بی پاسخ موندن و در اصل و ریشه دستشون خاله از عقل سلیم و نقل صحیح .
عده ای از اهل سنت خلفاء ثلاث تا كار به اصل و ریشه میرسه برای اینكه بیشتر رسوایی به بار نیاد هم عقل و هم نقلو منكر میشن امیدوارم خدای یكتا عقلمونو كامل كنه تا به چیزی معتقد بشیم كه از همه نظر مورد رضای اوست و ما رو از نادانان و متعصبان نادان قرار نده.
آقای همامهر 1391/02/14 09:10
پاسخ به جناب محسن 91/2/13
با سلام و ادای احترام . دوست عزیز حرمت کار کردن در روز عاشورا در هیچ جای اسلام وارد نشده است نه مستقیم و نه غیر مستقیم . فقط کراهت کار در این روز وارد شده است که آن هم به صورت مستقیم نیست بلکه از احادیثی که فرموده اند عدم کار در عاشورا خیر و برکت را در کار فزونی می دهد و آن هم به جهت حفظ شعائر اسلامی است . ـــــــــ ای کاش چند لینکی را که به ما سفارش به دیدن نموده اید خود می دیدید تا متوجه شوید که در این لینک ها هم به صراحت عنوان کرده اند که کار در عاشورا حرام نیست بلکه کراهت دارد .
اما در بهائیت چه طور ؟ آیا به صراحت نیامده است که هر گونه اشتغال به صناعت زراعت کسب و غیره حرام است ؟ بهتر است سری به کتاب گنجینه حدود و احکام زده واین کتاب خود را یکبار دیگر مرور نموده و در مورد مسائل اسلامی با فهم بیشتر اظهار عقیده نمایید . والله العالم .
یاسر 1391/02/14 12:24
هه
كار كردن در روز 21 رمضان و دهم محرم و عيد غدير حرام نيست و كراهت آن چه بسا به خاطر ايجاد اعتدال در زندگى و رعايت احترام روزههاى خاص است. بديهى است تعطيلى در روز شهادت امام على(ع) و روز شهادت امام حسين(ع) نوعى احترام به شمار مىآيد و فرصتى خواهد بود براى شركت در مراسم عزادارى و آشنايى با سنت و سيره پيامبر و امامان(ع) كه از نيازهاى معنوى آدمى به شمار مىآيد و ارزش آن از كار و درآمد مادى بيشتر مى باشد.
محسن 1391/02/14 23:29
ثانیاً
پس از اولاً به ثانیاً می رسیم: بنده گنجینۀ حدود و احکام را خوب خوانده ام و در کامنت های بعدی اشاره خواهم کرد، اما اوّل باید تکلیف ولو "مکروهیت" کار در روزهای یادشدۀ اسلامی را مشخص کنیم. ببینید چه فرموده اند: «حضرت رضا(علیه السّلام)فرمود:«هر كسى از كار كردن براى زندگى دنیا در روز عاشورا خوددارى كند، خداوند حوایج دنیا و آخرتش را روا مى سازد.
هركس روزعاشورا را روز حزن و مصیبت و گریه قرار دهد, خداوند فرداى قیامت را روز فرح و شادى او قرار مى دهد. هر كس عاشورا را روز خیر وبركت بداند و براى زندگى دینوى خویش چیزى ذخیره كند, خداوند خیر و بركتش را از بین مى برد و در قیامت او را با یزید و عبیداللّه بن زیاد و عمر بن سعد محشور مى كند».* از این حدیث فهمیده می شود كار كردن تنها در روز عاشورا منع شده است، نه تاسوعا؛ وانگهی كار در روزعاشورا حرام نیست؛ مكروه است چون خیر و بركت و یمن ندارد.
شاید علّت كراهتش این باشد كه وقتی امام حسین(علیه السّلام)با آن عظمتش برای حفظ اسلام و ناموس و شرف وانسانیت، جان خود و فرزندان و بستگان و در یك كلمه همه چیز را در راه خدا داده و با بدن چاك چاك و عریان روی خاك تفتیده كربلا افتاده است، شایسته نیست انسان در چنین روزی برای زندگی دنیوی ذخیره ای تهیه نماید,بلكه بسیار به جا است در تكایا و مساجد و مجالس عذا شركت كرده و برای امام و خاندانش(علیهم السّلام) گریه نموده و حالت حزن و اندوه بگیرد. *حر عاملی , وسائل الشیعه , ج 1 394 ابواب المزار, باب 66 حدیث 7.»
خوب دقت کنید می فرماید: "هر كس عاشورا را روز خیر وبركت بداند و براى زندگى دینوى خویش چیزى ذخیره كند, خداوند خیر و بركتش را از بین مى برد و در قیامت او را با یزید و عبیداللّه بن زیاد و عمر بن سعد محشور مى كند." محشور بودن با یزید و .... خوب دقت کردید؟! با این بیان صریح بحث بر سر حرام یا مکروه بودن دردی را دوا نمی کند. باری ثالثاً هم دارد در کامنت بعدی ان شاءالله.
//www.cloob.com/answer/question/show/questionid/8848/%C2%BB+%DA%86…
آقای همامهر 1391/02/15 06:37
مرحبا بناصرنا
دوست عزیز این فرمایش شما که تایید گفته های اینجانب است . بنده هم عرض کردم در روز عاشورا کار کردن طبق احکام اسلامی حرام نیست و غیر مستقیم بر کراهت آن اشاره شده است . اما در کتاب گنجینه حدود و احکام به صراحت بر حرمت کار در 9 روز سال اشاره شده است . که 12 اردیبهشت فقط یکی از آن نه روز می باشد . خداوند ما و شما را به راه حق و حقیقت هدایت نماید انشاء الله
محسن 1391/02/15 08:53
ادامۀ ثانیاً
ادامۀ ثانیاً: دوست عزیز خوب نظرات بنده را بخوانید. حشر با یزید ...!!! این را جواب بدهید تا بعد برویم سراغ ثالثاً.
آقای همامهر 1391/02/16 11:03
پاسخ به محسن به تاریخ 91.2.15
دوست عزیز جناب محسن . از قرار معلوم اطلاعات شما از احکام و آموزه های دینی بسیار کم است .// در اسلام انجام و ترک اعمال یک سری آثار حقیقی بر زندگی انسان هادارد که شامل همه موضوعات احکام تکلیفی می شود .
لذا حرمت و یا وجوب آن بر اساس مصالح و مفاسدی است که ممکن است انسان از آنها بی اطلاع باشد اما از باب عبودیت انسان مجبور به ترک نواهی و انجام اوامر است که احکام تکلیفی به طور کلی بر 5 قسم واجب ، حرام ،مستحب ، مکروه و مباح تقسیم می شود // اما یک سری دستورات پیامبر و ائمه ، ارشادی می باشد نه تکلیفی یعنی وجوب و یا حرمت برای مخاطب در پی ندارد .
بلکه امام در مقام مشورت و خیر و صلاح مردم احکامی را بیان نموده اند . مثلا نماز جمعه که ثواب آن در روایات مساوی با حج است . حال اگر کسی نماز جمعه رفت حج از وی ساقط است ؟ خیر . هیچ گاه چنین نیست و حدیث فوق از این دسته است یعنی ارشادی و نه تکلیفی . لذا توصیه می شود اگر بنا باشد جنابعالی در مورد احکام اسلامی ایراد نظر فرمایید ابتدا اطلاعات خود را بالا برده و سپس نادانسته های خود را مطرح فرمایید تا بنده و دیگر دوستان پاسخگوی شما دوست خوب باشیم . ////
آقای همامهر 1391/02/16 11:04
ادامه پاسخ به محسن به تاریخ 91 / 2/15
اما بر می گردیم به اصل موضوع که مسأله حرمت اشتغال در روز 12 اردیبهشت در بهائیت است و به صراحت ذکر حرمت هر گونه اشتغال در این روز از سوی رهبران بهائی مطرح شده است . لطفا ثالثا خود را به توجیه این حرمت بپردازید تا بیشتر با مطابقت علم و عقل با دین در بهائیت ما آشنا شویم .
سایت مزبور تا اینجا چند نظر فوق را از بنده منتشر کرد. امّا این نظر را منتشر نکرد:
«دوست عزیز لطفاً بجای تذکار تعریف مکروه و حرام و... بفرمایید حشر با یزید و عبیداللّه بن زیاد و عمر بن سعد را چه می کنید. اگر پاسخی برای آن ندارید صریحا بفرمایید. شما به دیانت بهائی در سایتتان توهین می کنید اکاذیب نشر می دهید کاریکاتور می کشید احکامشان را با بیان ناقص تحریف می کنید. اما غافل از آنکه خود را نمی بینید. فعلا جریان حشر با یزید را روشن فرمایید تا بنده ثالثا را عرض کنم. خوش حقیقی باشید.»
کامنت های فوق به حدّ کافی گویاست و نیازی به تکرار نکات آن نیست، لذا در ادامه خلاصۀ کامنت های دیگری را که می خواستم در سایت مزبور بگذارم در اینجا می آورم تا بی انصافی بهائی ستیزان آشکارتر گردد. اگر به سایت ضد بهائی مزبور مراجعه فرمایید مشاهده می کنید مطلبی را که از کتاب «گنجینۀ حدود و احکام» کپی کرده دقیقاً در جایی مطلب را قطع و حذف کرده که پاسخ شبهه و تحریفی است که خود مطرح کرده است.
در زیر عین مطالب حذف شده را تقدیم می کنم:
و در توقيع محفل مقدّس روحانی ملّی بهائيان ايران مورّخ ١۴ شهرالکمال ٩۵ = ١۴ اگست ١٩٣٨ مي فرمايند قوله الأحلی: «در خصوص خبّازها و قصّابها و صاحبان اين
قبيل مشاغل در نقاطي که مشاغل مزبوره منحصر به احبّاء است سؤال نموده بوديد که در اين قسمت استثنائی در ايّام محرّمه متبرّکه برای آنان هست يا نه فرمودند بنويس کَسرِ حُدود بهيچوجه مِنَالوُجوه جايز نه و استثنائی مقبول و محبوب نبوده و نيست.
سستی و تهاون در اين موارد علّت ازدياد جرأت و جسارت دشمنان امرالله خواهد گشت.»و در لوح مورّخ ماه رجب ١٣۴٧ در جواب سؤال جناب بديع الله آگاه آباده مي فرمايند، قوله الأحلی:«و امّا محافل و لجنات و دوائر امريّه در ايّام اعياد و مصيبات تعطيل آنها اَحسَن و اَولی ولی قرار قطعی و نهائی در اين خصوص راجع به بيت عدل عمومی است.»
جمال قدم جلّ جلاله در باره ايّام رضوان در لوح مير محمّد حسين بيک بشرويه مي فرمايند قوله تعالی:«يوم سی و دوّم که اوّل عيد است و همچنين يوم نهم و يوم چهل و سوّم که منتهی الأيام است کسب و شغل حرام گشته کلّ بايد بروح و ريحان به معاشرت دوستان و اِلقاءِ حُبّ در قلوب مشغول شوند.»
فصل دوّم - حضرت عبدالبهاء جلّ ثنائه در لوحی مي فرمايند قوله العزيز: «در حقّ چوپان در ايّام ممنوعه از کار در عيد رضوان سخت گرفته نشده است بجهت اين است که ظلم به حيوانست. امّا آبيار ميتواند محلّی مهيّا نمايد که ايّام ممنوعه آب در آنجا جمع گردد و در اوقات سائره بزراعت داده شود.» (لوح احبّای پارسی خرّمشاه) (2)
با دیدن نصوص فوق، مشهود است که مواردی به عنوان نمونه همچون مشاغل اداریِ تشکیلات و مؤسسات بهائی و شغل چوپان وجود دارد که مورد استثناء قرار گرفته اند و بدیهی است با وجود این نمونه ها استثنائات دیگری هم در این حکم وجود خواهد داشت که طبق بیان فوق، در آینده «قرار قطعی و نهائی در اين خصوص راجع به بيت عدل عمومی» یعنی مرکز جهانی بهائی یعنی بیت العدل اعظم می باشد.
اگرچه همین توضیح پاسخی کافی به تحریفات و شبهات بی انصافان است، امّا اضافه می کند در ادیان دیگر هم حکم تعطیلی بعضی روزها و عدم اشتغال به کسب و کار وجود داشته و دارد.
مثلا در دیانت یهودی روز شنبه یا سَبت تعطیل است و کار برای یهودیان حرام است. برای آنکه دوستان سایت ضدبهائی مزبور نگویند تورات تحریف شده است و حکم سَبت هم مشمول آن می شود، باید اشاره کنم این حکم علاوه بر این که در تورات نازل شده است، در قران مجید هم مورد تأئید و اشاره واقع شده است. به عنوان نمونه در سوره های آل عمران و بقره است:
«وَ رَفَعْنا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِيثاقِهِمْ وَ قُلْنا لَهُمُ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُلْنا لَهُمْ لا تَعْدُوا فِي السَّبْتِ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً فَبِما نَقْضِهِمْ مِيثاقَهُمْ وَ كُفْرِهِمْ بِآياتِ اللَّهِ وَ قَتْلِهِمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ قَوْلِهِمْ قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَيْها بِكُفْرِهِمْ فَلا يُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلِيلاً»؛ «وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ»
باری از مورد عاشورا هم که بگذریم و در کامنت های فوق به آن اشاره شد که به فرمودۀ حضرت امام رضا ع، «هر كس عاشورا را روز خیر وبركت بداند و براى زندگى دنیوى خویش چیزى ذخیره كند، خداوند خیر و بركتش را از بین مى برد و در قیامت او را با یزید و عبیداللّه بن زیاد و عمر بن سعد محشور مى كند»، و سایت ضد بهائی مزبور پاسخ بنده را در این مورد نداد، باید به حکم نماز جمعه اشاره کرد که 52 بار در روزهای جمعه در سراسر سال اجرا می گردد و در ایران سی و سه سال اخیر همه با آن آشنا شده اند که به موجب سورۀ مبارکۀ جمعه در قران مجید، مسلمین باید ترک کار و مشاغل کنند و به نماز پردازند:
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَيْها وَ تَرَكُوكَ قائِماً قُلْ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ وَ اللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» از جمله در این خصوص آمده است:
«بحث روايتى (روايـــاتـــى دربـــاره شـــتـــاب بـــه ســـوى نـــمـــاز جـــمـــعـــه وتعطيل كارها، انتشار در زمين بعد از نماز و طلب رزق ، و...) در كـتـاب فـقيه روايت آمده كه : در مدينه هر وقت مؤذن در روز جمعه اذان مى گفت : شخصى نـدا مـى داد ديـگـر خـريـد و فروش مكنيد، حرام است ، براى اينكه حق تعالى فرموده (يا ايها الذين امنوا اذا نودى للصلوه من يوم الجمعه فاسعوا الى ذكر اللّه و ذروا البيع ) مـؤ لف: اين روايت را الدّر المَنثور هم از اِبن ابى شيبه ، عبد بن حميد، و ابن منذر از ميمون بـن مـهـران نـقـل كـرده ، و تـرجـمۀ عبارت روايت وى چنين است . در مدينه رسم چنين بود كه هرگاه موذن اذان روز جمعه را مى گفت، در بازارها ندا در مى دادند: بيع حرام شد، بيع حرام شد.»(3)
حال دوستان سایت ضد بهائی مزبور، هر طور در بارۀ موارد ترک کار و اشتغال در امثال روزهای سبت و عاشورا و جمعه و امثال آن توجیه می کنند، لابد طبق «آنچه بر خود نمی پسندی بر دیگران مپسند»، توجیه مشابه را از بهائیان می پذیرند. و با توضیحات فوق، لابد اگر منصف باشند باید بدانند که دو کاریکاتوری که در توهین و تحقیر بهائیان ارائه کرده اند، نه تنها توهین به بهائیان است، بلکه توهین به مسلمین و یهودیان و سایر جوامع دینی و یا حتی جوامع غیر دینی هم می باشد که همگی در سال روزهای تعطیلی ای مشابه نه روز ایّام مبارکۀ تعطیل بهائی را دارند که در آن روزها دست از کار می کشند و به تجلیل و احترام آن می پردازند.
وَالسَّلامُ عَلی مَنِ اتَّبَعَ الاِنصافَ وَ التَّقوی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یادداشت ها:
1- //baharoom.ir/fa/bahairesearch/news/234/%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%…
2- گنجینۀ حدود و احکام، صص 359- 357.
3- //www.tahoorkotob.com/page.php?pid=2868
//www.nooremonji.com/ahkam/ahkamnamaz/1378-ahkamnamaz19.html
//www.lailatolgadr.ir/tafsir-almizan/jeld-19-almizan/7986-tafsir-s…
نظر خود را بنویسید