سایت نقطه نظر تلاشی برای رفع ابهامات و تعصبات عامه مردم راجع به دیانت بهائی است.
برگرفته از: //www.arsehsevom.net/fa/bahaei-yazd/
تحرکات تازه برای شناسایی بهائیان یزد
عرصه سوم — خرداد ۳۰, ۱۳۹۳
اقدامات تهدیدآمیز از سوی افراد ناشناس علیه بهائیان در یزد، بار دیگر موجی از نگرانی را در میان جامعه بهائی ایران ایجاد کرده است. “سیمین بهندژ” سخنگوی جامعه جهانی بهائی در ژنو و کامران اشتری مدیر عرصه سوم در این زمینه به تارنمای عرصه سوم گفتهاند هدف از توزیع این اعلامیهها شناسایی بهائیان و تحریک مردم برای حمله به آنها است و به صورت سیستماتیک و برنامه ریزی شده انجام گرفته است.
در روز ۲۲ خرداد، مصادف با “شب برات” که برای ادیان و مذاهب مختلف ایرانی از احترام زیادی برخوردار و مصادف با میلاد امام دوازدهم شیعیان است، اعلامیههایی با عنوان «معرفی پیروان آیین بهایی به عنوان بیخدا» در شهر یزد توزیع و پوسترهایی بر دیوار خانهها و شیشه خودروهای پیروان آیین بهایی نصب شد.
در این اعلامیه که بدون امضا است نوشته شده:”خون بهایی هیچ ارزشی ندارد و وظیفه هر مسلمان است که مقابل این جریان بایستد، حتی اگر به قیمت از دست دادن زندگیاش تمام شود.”
در واکنش به این تهدیدات، جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیهای از این تهدید ابزار نگرانی کرده و این حرکت را برنامهریزی شده خوانده است. این بیانیه که با امضای دیان علایی نماینده این جامعه منتشر شده نوشته است:” این کار برنامهریزیشدهای است که تمامی پیروان آیین بهایی را شناسایی کرده و با نصب این پوستر و بروشورها، به آنها میخواهند بگویند که ما میدانیم شما کی هستید و میدانیم کجا هستید.”
در همین رابطه سیمین فهندژ سخنگوی جامعه جهانی بهائی در گفت و گویی کوتاه با عرصه سوم به جزئیات بیشتری درباره این اتفاق اشاره کرد. به گفته او این بیانیه علاوه بر نصب در اماکن عمومی شهر، به در خانهها و حتی روی خودروهای برخی از بهائیان در یزد نیز نصب شده است.
خانم فهندژ معتقد است هدف از انتشار این اعلامیه تحریک مردم برای حمله به بهائیان و ایجاد ترس و وحشت میان آنان است و در این زمینه نقش حکومت ایران در پخش نفرتپراکنی علیه بهائیان بسیار پررنگ است.”تهدیدکنندگان ناشناس نیستند بلکه به عالیترین سطوح حکومتی در ایران وابستهاند.”
سخنگوی جامعه جهانی بهائی در ادامه گفت و گوی خویش میگوید:” این اعلامیه میخواهد به بهائیان بگوید ما شما را کاملا می شناسیم و زیر نظر داریم و دقیقا .میدانیم کجا زندگی میکنید”.
کامران اشتری نیز در این زمینه به عرصه سوم میگوید:” تبلیغات منظم و با برنامه علیه بهائیان در یزد و بسیاری از دیگر نقاط ایران وحشتناک و خطرناک است. این ما را به یاد آنچه که آلمان نازی در اوایل ۱۹۳۰ اتفاق افتاد میاندازد.
وی معتقد است که این نگرانی صرفا نگرانی جامعه بهائی نیست بلکه ایرانیان با مذاهب دیگر نیز از این اقدامات نگران شدهاند:”ما ایرانیان باید آن را با بلندترین صدای ممکن محکوم کنیم. ما باید قویا تلاش کنیم تا اطمینان یابیم بهائیان و دیگران اقلیتهای ایران محافظت میشوند.
این نخستین بار نیست که جامعه بهائی یزد مورد تهدید افراد ناشناس قرار گرفته است. به گفته سیمین فهندژ زمستان سال گذشته نیز اعلامیهای با همین عبارات با امضای حزبالله در منزل ۵ بهائی انداخته شده بود.
سال گذشته همچنین یک گزارش تصویری (۱) از تخریب گورستان بهائیان در یزد از سوی شمیم اتحادی شهروند بهائی در یوتیوپ منتشر شد اما تهیه کننده این گزارش بازداشت و به ۵ سال حبس محکوم شد.
به گفته جامعه حهانی بهائی، از سال ۱۳۸۳، برابر با ۲۰۰۵ میلادی، حداقل ۹ بهایی در ایران به قتل رسیده یا در شرایط مشکوک درگذشتهاند و ۵۲ نفر دیگر نیز از سوی عاملان حکومت و مأموران لباسشخصی یا مهاجمان ناشناس مورد تهاجم فیزیکی قرار گرفتهاند و تمامی این رویدادها بدون پیگیری مانده است.
تهدیدات بهائیان به قتل در ایران در حالی صورت میگیرد که اخیرا در جهان عرب مباحث جدیدی در زمینه همزیستی ادیان و مذاهب شکل گرفته است.
جامعه بهائی هلند اخیرا با انتشار بیانیهای مطبوعاتی به نگاههای متفاوت دیگری اشاره کرده است که امروز در میان برخی علمای مسلمان نسبت به آیین بهائیت رایج شده است.
این بیانیه به فتوای آیت الله سید حسین صدر اشاره میکند که در آن تعامل نیکو با بهائیان توصیه شده است. این مرجع شیعه در مصاحبهای با تارنمای دین آنلاین درباره دلیل صدور فتوی خویش گفته است:”این که با پیروان دین مشخصی موافق نیستم، به معنای آن نیست که حق دارم آنان را از حقوق انسانی طبیعی یا حقوق ملیشان به عنوان فرزندان این یا آن وطن محروم کنم. دین بر ما واجب کرده است که با انسانها حتی با دشمنانمان با عدل و مساوات تعامل کنیم؛ آن چنان که خداوند فرموده: «کینهورزی گروهی، شما را واندارد بر این که عدالت نکنید؛ عدالت کنید! که آن به تقوا نزدیکتر است.”
آیت الله حسین صدر در این مصاحبه حکم ارتداد برای بهائیان را رد و استدلال کرده است:” آن چه از نصوص دینی در مورد مسئله ارتداد فهمیده میشود، فقط منطبق بر تمرد بر قوانین همراه با انجام اعمال قتل و چپاول است؛ آنطور که در جاهلیت عادت بعضی قبایل بدوی بود و به همین جهت میبینیم که تمام ماجراهای ارتداد در زمان پیامبر از این نوع بوده است و صرف انتقال از یک دین به دینی دیگر نبود. همچنان که صریح آیات قرآن دلالت دارند که اکراهی در دین نیست: “لا اکراه فی الدین”. این آیه در مورد مسلمانانی نازل شد که مسیحی شدند و پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از نزول این آیه از پیگرد و ملزم کردنِ آنان به بازگشت به اسلام نهی کرد.”
آیت الله معصومی تهرانی نیز از دیگر روحانیون بلند پایه شیعه است که ابتکارش در مقابل بهائیان با تقدیر (۲) گستردهای روبرو شده است. شورای صلح و عدالت اسلامی که در آفریقای جنوبی قرار دارد اخیرا اقدام این روحانی شیعی را نجیبانه توصیف و از آن تقدیر کرده است.
تعدادی از مفسّرین عرب (۳) در این زمینه گفتهاند که از اقدام آیتالله عبدالحمید معصومی تهرانی الگو گرفتهاند که اخیراً آیهای خطّاطی شده از آثار بهائی را همراه با بیانیّهای در مورد لزوم همزیستی با بهائیان که در ایران با تضییقات شدیدی روبرو هستند، به بهائیان جهان اهدا نمود.
برچسب ها:
آیت الله صدر، آیت الله معصومی تهرانی، جامعۀ بهایی، دیان علائی، سیمین فهندژ، شب برات، عرصۀ سوم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- //www.youtube.com/watch?v=tWyN6iskppc
۲- //news.bahai.org/sites/news.bahai.org/files/documentlibrary/1009_0…
نظر خود را بنویسید