×
صفحه نخستدرباره سایتشرایط استفادهحریم خصوصیتماس با ما
اصول اعتقاداتاخلاقیاتتاریخاجتماعیاحکامادیان دیگراقتصادبشاراتحقوق بشرسیاستپاسخ به اتهاماتشعر و ادبفهرست تمام مقالات
پیامهای مرکز جهانی بهائی اخبار جامعۀ بهائی گشت و گذار در اخبار بخش سردبیر

برای شروع یا قطع اشتراکتان در خبرنامه سایت، آدرس ایمیل خود را در ذیل وارد کنید.

ثبت نام
قطع اشتراک
twittertelegraminstagram
×
ببخشید کجا می‌توانم تمام پیامه ... بسیار پرمحتوی و پرمعنا بود یاد ... مهم نیست بهائیت دین است یا هرچ ... واقعا تاسف آوره.این اتفاق در ا ...
در پاسخ به فصلنامه مطالعات تاریخی شماره های 17 و 20 در پاسخ به ویژه نامه 29 ایّام جام جم ندای حق
یوزارسیف هم خاتم النبیّین بود!وقت آن است كه بدانيم دين بهايي چيستدرد دلی با خانم وزیر بهداشتآیا بهاییان در انتخابات شرکت می کنند؟تخریب گورستان‌ و عدم صدور جواز دفن بهاییان در شماری از شهرهای ایران
img

سایت نقطه نظر تلاشی برای رفع ابهامات و تعصبات عامه مردم راجع به دیانت بهائی است.

ظاهری آراسته ـ با زینت آلات اضافی
1396/03/31

ظاهری آراسته ـ با زینت آلات اضافی (۱)

نوشتۀ مایکل کِرتوتی ‌(Michael Curtotti) (۲)

ششم می ۲۰۱۷
ترجمۀ مهرداد جعفری

امروزه داشتن ظاهری آراسته ـ با اضافه نمودن زینت آلات متفاوت ـ رسم شده. هدف لباس منحصر به پوشاندن نیست ـ خیلی وظائف پیچیدۀ دیگر اجتماعی هم دارد ـ مطالبی در مورد روحیه، مقام و موقعیّت و هدف از پوشیدن اظهار داشته و حتی از جنسیّت هم گفتگو می کند. در بعضی از شرایط ادیان هم نظریاتی در مورد لباس نیز دارند ـ به عنوان مثال حدّ مناسب و متواضعانه بودن آن را تعیین می کنند. در بعضی از شرایط همین محدودیّت ها باعث فشار و تضییقات شده، بخصوص هنگامی که به بانوان تحمیل شود.

حضرت بَهاءُالله محدودیّت لباس از جنبۀ دینی آن را از میان برداشته اند.

«بشارتِ هفتم: زِمامِ اَلبِسه و ترتیب لِحا [ریش ها] و اصلاحِ آن در قبضۀ اختیار عباد گذارده شد وَلکن اِیّاکُم یا قومُ اَنْ تَجْعَلوا اَنفُسَکُم مَلعَبَ الجاهِلینَ.» (۳) [مضمون به فارسی: ولکن ای قوم مبادا خودتان را بازیچۀ نادانان قراردهید.]

و بجای آن حضرت بهاءالله برای بشر نظری متفاوت در مورد تزئینات دارند.

«زَیِّنُوا رُؤوسَکُمْ بِاِکلیلِ الاَمانَةِ وَ الوَفاءِ وَ قلوبَکُم بِرَداءِ التَّقویٰ وَ اَلسُنَکُم بِالصِّدقِ الخالِصِ وَ هَیاکِلَکُم بِطِرازِ الآدابِ. کُلُّ ذلِکَ مِنْ سَجِیَّةِ الاِنسانِ لَو اَنتُم مِنَ المُتَبَصِّرینَ.» (۴) [مضمون به فارسی: زینت دهید سرهایتان به تاج امانت و وفا و قلوبتان را به جامۀ تقوی و زبان هایتان را به صداقت و راستی خالص و بدن هایتان را به زینت آداب. همۀ اینها از صفات و خُلق و خوی انسان است، اگر از دانایان و اهل بصیرت باشید.]

آنچه که به عنوان «زینت آلات» از آثار حضرت بهاءالله می توان استنباط نمود شش زینت را باید ذکر کرد که بطور خلاصه در زیر آمده:

اوّلین زینتی که حضرت بهاءالله در نظر دارند «معرفتِ انسان است به نفسِ خود» و «به آنچه سببِ عُلُوّ [بزرگی قدر و مرتبه] و دُنُوّ [پستی قدر و مرتبه] و عزّت و ثروت و فقر است.» که ادامۀ آن این است که آن ثروت حاصله باعث بهبودی نفس خویش و دیگران گردد. (۵)

دوّمین زینت «معاشرت با ادیان است بِرَوح وَ رَیحان [با شادمانی و آسودگی] وَ اِظهارِ مٰا اَتیٰ بِهٖ مُکَلِّمُ الطّور [و اظهار آنچه که مُکلِّمِ طور [حقیقت الهی در ظهور بهائی] آن را آورد] و انصاف در امور، اصحابِ صَفا و وَفا باید با جمیع اَهل عالَم بِرَوح و رَیحان معاشرت نمایند، چه که معاشرت سبب اتّحاد و اتّفاق بوده و هست و اتّحاد و اتّفاق سببِ نظام عالم و حیاتِ اُمَم است.» (۶)

سوّمین آن نور رفتار نیک است و به عدالت رفتار نمودن نسبت به همنوعان می باشد. (۷)

چهارمین زینت ارتباط به امانت دارد: «اَلاَمانَةُ اِنَّها بابُ الاِطمینانِ لِمَنْ فِی الاِمکانِ»(۸) [امانت همانا درِ اطمینان است برای اهل امکان و انسان ها]

زینت پنجم این که «در امور اِغماض نکنند» و به صِدق تکلّم کنند. به علاوه مهم این که «اهلِ بَها [بهائیان] باید اَجرِ اَحَدی را اِنکار ننمایند». حضرت بهاءالله توجّه مخصوصی به آنانی کردند که خلّاقند، می فرمایند: با قدردانی نسبت به آنانی که لایق می باشند زیرا « نهرِ هنر» از جانبِ غَرب در جریان است. (۹)

ششمین و آخرین زینت علم است. «دانائی از نعمت های بزرگ الهی است. تحصیلِ آن بر کلّ لازم.» (۱۰)

پاورقی ها:
توجّه: برای «محفوظ بودن حقّ چاپ» به اصل مقاله به انگلیسی مراجعه فرمائید.
(۱). این مقالۀ شمارۀ ۲۹ نویسنده می باشد.
(۲). مایکل کِرتوتی به مناسبت جشن دویستمین سالگرد تولّد مبارک حضرت بهاءالله که در ۲۱\۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ برگزار می گردد تعهّد شخصی نموده که تا آن روز ۲۰۰ مقاله در مَواضیع مختلفۀ دیانت بهائی بنویسد. برای اصل این مقاله ها به: //beyondforeignness.org/ مراجعه فرمائید.
(۳). لوح مبارک بشارات، مجموعۀ الواح مبارکه بعد از کتاب اقدس.
(۴). کتاب مستطاب اقدس، بند ۱۲۰.
(۵). لوح مبارک طِرازات، طِرازِ اوّل، مجموعۀ الواح مبارکه بعد از کتاب اقدس.
(۶). ایضاً، طِراز دوّم.
(۷). ایضاً، طراز سوّم.
(۸). ایضاً، طِراز چهارم.
(۹). ایضاً، طِراز پنجم.
(۱۰). ایضاً، طِراز ششم.

نظر خود را بنویسید