سایت نقطه نظر تلاشی برای رفع ابهامات و تعصبات عامه مردم راجع به دیانت بهائی است.
منبع: ایران گلوبال
داغ ترین خبر هفته گذشته، خبر توقیف روزنامه همشهری بدنبال درج اگهی گردشگری یک اژانس مسافرتی با تصویری از لوتوس یا معبد نیلوفر ابی، معبدی مدرن و از بناهای دیدنی و پر طرفداردر هند بود . اما مساله این بود که این بنای با شکوه، متعلق به بهاییان است و همین کافی بود تا تمامی اقشار به نحوی از انحاء وارد بحث شوند.
اعضای شورای شهر تهران، البته بجز مهدی چمران، رئیس شورا، به این توقیف اعتراض کردند. معصومه ابتکار گفت که این یک بهانه بوده و بعید است که چاپ یک تصویر، این همه پیامد داشته باشد. رسول خادم نیز این اقدام را بزرگترین تبلیغ برعلیه خود دانست. احمد مسجد جامعی، ان را مخالف روح ازادی مطبوعات شمرد و علیرضا دبیر و مرتضی طلایی نیز اظهاراتی کما بیش مشابه داشتند.1
اما علی اصغر محکی، مدیر مسوول روزنامه همشهری، پس از انکه موکدا تلاش نمود تا مخالفت سرسختانه خود با ایین بهایی را به اثبات برساند و گفت که روزنامه همشهری، بزرگترین رسانه مکتوب کشور است که بر علیه بهاییان فعالیت جدی دارد و همین ده روز پیش کتابی را در تیراژ بسیار وسیع چاپ و رایگان توزیع کرد، اضافه نمود که اما این اقدام، در نهایت به نفع بهاییان تمام شد. ایشان هم چنین گفت که این تصویر قبلا در روزنامه های خورشید و ایران، چاپ شده بود ولی این تبعات را نداشت.2
محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که نمی توانست و یا نمی خواست خشم خود را پنهان کند، اگهی همشهری را، " تصویر بزرگ از معبد دروغین یک باند خبیث و پلید صهیونیستی" خواند که با تیراژ چند صد هزاری خود باعث تشویق و ترغیب مردم به بازدید از ان گردیده است. ایشان، همچنین در یک اظهار نظر عجیب و دور از انتظار، تصویر لوتوس را یک "تصویر مستهجن" نامید.3
اما محمد تورنگ، رئیس سابق مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ نیز گفت که ساختمان مرکز همایشهای بین المللی نیز دقیقا به شکل همین گل لوتوس طراحی شده است. ایشان همچنین مدعی شد که تبلیغ یک نوع رب گوجه فرنگی و اسباب بازی کودکانه که به کرات از صدا و سیما پخش می شود نیز تبلیغ فرقه ضاله بهاییت است و من این را به مسوولین تذکر داده ام اما انها گفتند که ما قرارداد بسته ایم و نمی توانیم انها را پخش نکنیم. 4
جالب تر از همه، گزارشی بود که در سایت خبرنگار امد و می گفت که توقیف همشهری، توطئه ای از سوی بهاییان بر علیه همشهری ( البته به دست خودی ها ) می باشد چرا که این روزنامه، چند روز قبل از ان، کتابی در ۴۰۰۰۰۰ نسخه بر علیه بهاییت منتشر , و رایگان توزیع کرده بود. پیشتر، مدیر مسوول روزنامه همشهری نیز گفته بود که شواهدي وجود دارد كه نشان ميدهد اين فرقه ضاله به دنبال انتقامگيري از همشهري بود و توقيف شتابزده و نسنجيده روزنامه همشهري عملا خواسته آنان را محقق كرد. ایشان البته اشاره ای به نوع و میزان شواهد و زمان ارائه انها نکرد. مهدی مهدی زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فرقه ضاله بهائیت در دنیا شناخته شده است و رفتارهای آنها قابل پیشبینی است چرا که این فرقه همیشه برای مطرحسازی خود عملیاتهایی را در گوشهای انجام میدهند تا مخاطبانشان آنها را مورد حمله قرار دهند و از این طریق مظلومنمایی کنند. وی افزود: آنها این شیوه را سالهاست استفاده میکنند و نباید به گونهای رفتار کنیم که این فرقه به اهدافشان دست یابند. ایشان نیز در مورد مکانیزم عملیات بهاییان در این جریان، توضیح بیشتری نداد و به این ترتیب، ماجرا ابعاد پیچیده تری به خود گرفت 5
کیهان نیوز نیزنوشت که جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه اصفهان، با صدور بیانیه ای، تبلیغ مرکز مشهور بهاییان در روزنامه همشهری را محکوم کردند و مدعی شدند که شهرداری تهران با این عمل، مردم را به دیدار از این مکان، ترغیب نموده است. در این بیانیه گفته نشده است که این معبد، برای چه کسانی، مرکز مشهوری بوده است و اگر مشهور بوده ، چرا انتشار این تصویر را باعث شهرت ان دانسته اند. 6
اما از اظهار نظر بزرگان و مسوولان که بگذریم، حرف دست اندرکاران اصلی و اصیل، یعنی مردم، یعنی مخاطبان واقعی این جریان، یعنی همانهایی که همه مسوولان، نگران بودند که افکار انها منحرف نشود و در این گرانی و وضعیت بد اقتصادی، یک مرتبه به این فکر نیفتند که بروند هند و ببینند که این لوتوس چیه، بسیار جالب و شنیدنی است. یکی گفته :
یه سفر میریم هندوستان با این تبلیغاتشون
و دیگری:
خیلی ممنون از اطلاع رسانی دولت ! این عكس رو قبلا هم دیده بودم ولی توجهی نمی كردم . یادمون باشه رفتیم هند حتما از این مقبره دیدن كنیم
و بعدی:
آقا اگه یه كافری ساختمان زیبایی ساخت نمی توان گفت " این ساختمان زیباست " و یا گفتن این جمله ترویج كفر است ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
و بعدی:
شاید تا دیروز كمتر كسی اهمیت می داد به این آگهی ولی حالا اهمیتش صد چندان شده خود ما اصلا به این آگهی توجه نكرده بودیم بعد ازتوقیف روزنامه - روزنامه را دوباره نگاه كردم و دیدیم چه عمارت زیبایی .
ویکی دیگر می نویسد:
بهائی و غیر بهائی نداره
فعلاً كه با مكتبمون داریم خراب می كنیم و اونا دارن می سازن .
همه اینها در حالی است که اگر از بهایی ها بپرسید می گویند که اصلا لوتوس یا نیلوفر ابی، نماد دیانت بهایی نیست. لوتوس یکی از نماد های فرهنگی مهم در آئین هندو، سیک ها و بودایی ها است و در عقاید سیک ها، گلی است که به خدای آنها ، شیوا تقدیم شده است. فریبرز صهبا، مهندس ایرانی بنای لوتوس، این نماد را به عنوان یک سمبول ملّی و بنابر خصلت منحصر به فرد این گل که در مرداب ولی در نهایت پاکی می روید، انتخاب کرده است. معبد لوتوس با بیش از ۶,۴ میلیون نفر بازدیدکننده در سال گذشته، هم طراز با کلیسای سلطنتی سن پیتر در رم و نه خیلی کمتر از برج ایفل در پاریس، یکی از محبوبترین نقاط عالم محسوب می شود. بسیاری از بازدیدکنندگان از کشور هند هستند. اما مردم از همه ی دنیا می آیند. هندو، مسیحی، ملحد، مسلمان، بودایی، سیک، خانواده ها، زوج ها، افراد مجرد، بچه های مدرسه ای، و گروه های گردشگری از جمله ی بازدیدکنندگان هستند.
اما انچه بنام معبد بهایی معروف شده در واقع مکانی است برای عبادت پیروان تمام ادیان الهی. در اثار بهایی، این معابد، با نام مشرق الاذکار امده است که باید در هر شهری بنا شوند و تاکید شده که درهای آن باید به روی تمام پیروان ادیان باز باشد. آنچه که در این مکان برای پرستش خداوند، تلاوت می شود باید تنها از آثار الهی - متعلق به دیانت بهائی یا هر یک از کتب آسمانی دیگرباشد. این آثار الهی می تواند به هر زبانی تلاوت شود. تلاوت ادعیه و مناجات ها، اگر چه می تواند به صورت دسته جمعی و در گروه های هم سرائی باشد ولی استفاده از آلات و ادوات موسیقی در این مکان جائز نیست. همچنین مشرق الاذکار نباید محل موعظه و نصیحت و سخنرانی برای مردم باشد و اجرای مراسم و آئین های مذهبی نیز در آن مکان مجاز نیست.
معابد بهائی، گرچه ازلحاظ معماری، از اصول کلی یکسانی برخوردار هستند ولی هر کدام طرحی منحصر به فرد دارند که معمولاً پس از مطالعه و تحقیق پیرامون عناصر فرهنگی آن منطقه و نیز استفاده از مواد و مصالح بومی با تلفیقی از فرهنگ و هنر بومی و نیز عناصر هنری بهائی ساخته می شوند. با اینکه تعدادی از مشرق الاذکارهای فعلی بهاییان، دارای گنبد هستند ولی رعایت این نکته الزامی نیست. در آثار بهائی تاکید شده است که مشرق الاذکار باید فاقد هر گونه تزئینات داخلی مانند نقاشی، مجسمه یا طرح هایی مشابه آنچه در کلیساها وجود دارد باشد و ضمناً نباید محلی به عنوان منبر یا محراب در آن وجود داشته باشد.
مشرق الاذکار های بهائی همچنان که در آثار این دیانت تصریح شده است باید از ابنیه مکملی هم برخوردار باشند که برای ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرند از جمله اماکن آموزشی، بیمارستان، آسایشگاه معلولین و سالمندان، نوانخانه برای نگه داری از ایتام و خلاصه سایر مراکز انسان دوستانه . تمامی معابد بهائی موجود در جهان توسط کمک ها و اعانات داوطلبانه بهائیان ساخته شده است و تنها بهائیان مجاز به تامین هزینه ساخت این اماکن هستند. 7
با این تفاصیل، چرا باید درج تصویری این چنین در یک روزنامه، ان هم بدون ذکر انتساب ان به یک دین و فقط برای تبلیغات تجاری و ترویج صنعت گردشگری، چنین سروصدایی بپا کند؟ چرا مهمترین مقام فرهنگی کشور، ان را " تصویر مستهجن "می داند؟ چرا اغلب کسانی که خواستند از تعطیلی این روزنامه انتقاد کنند، سعی کردند و باید گفت که مجبور بودند که مخالفت و یا حتی نفرت خود را از بهاییان و ایین بهایی ابراز و بلکه اثبات نمایند؟ و بالاخره اینکه چرا موضوع بهاییان در ایران، تا بدین حد حساسیت برانگیز است؟
منابع:
1- //chrr.us/spip.php?article6974
2- //www.ayandenews.com/news/15594/
3- //www.farsnews.com/newstext.php?nn=8809031564
4- //www.alborznews.net/pages/?cid=12809
5- //www.reporter.ir/archives/88/9/006215.php
//www.refahnews.com/detail.asp?id=15610
6- //www.kayhannews.ir/880904/3.HTM#top
7- بر گرفته از //bahaiview.blogspot.com/2008/08/blog-post_15.html
8- برای اطلاعات بیشتر لینکهای زیر نیز مناسب هستند
//aeenebahai19.info/node/2103
//info.bahai.org/persian/article-7-6-0-7.html
//bahaiview.blogspot.com/2008/08/blog-post_15.html
نظر خود را بنویسید
روز نامه همشهری
گیتیارسال شده در : 1388/9/25
سالهاست که نشریات ایران راجع به این دیانت مقدس مطالب نا درست مینویسند.در جواب به حدیثی از حضرت علی بسنده میکنم که فرمود" خدا را شکر میکنم که دشمنان ما را از احمق ترین افراد آفرید".تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
موفق باشید
با كمال تاسف بايد گفت اينها
پرستوارسال شده در : 1388/9/22
با كمال تاسف بايد گفت اينها همه نشان از تعصبي كور كورانه است آيا با ديدن عكس يك كليسا يا مسجد يا مكاني تاريخي يا مذهبي مردم به آن ديانت متمايل مي شوند يا اينكه با تحقيق و تحري خقيقت است كه عقايد مردم تغيير مي كند؟
اين همه ترس براي چيست ؟
آيا ممكن است براي مظلوم نمايي و فريب اذهان عمومي انسان عاقل خودش را در معرض ظلم و ستم قرار دهد؟